logo debieb

Heeft u een vraag over De Bieb? Kijk dan bij de veelgestelde vragen of uw vraag erbij staat. Kunt u geen antwoord vinden dan helpt onze klantenservice u graag verder.

1. Hoe kan ik lid worden van De Bieb?

Welkom! U kunt lid worden van De Bieb bij de klantenservice in een van onze vestigingen (in De Bieb Krommenie, Wormer en Oostzaan op werkdagen na 14.00 uur). 

U kunt zich ook online inschrijven. Het abonnement van uw keuze kunt u direct afrekenen met iDEAL.
Voor een nieuw abonnement brengen wij eenmalig € 3,50 inschrijfkosten in rekening.

Ben je nog geen 14? Dan moeten je ouders/verzorgers een inschrijfformulier jeugd ondertekenen. Zo weten wij dat je lid mag worden van je ouders/verzorgers.

Bekijk onze abonnementen!

2. Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

U kunt op elk moment uw abonnement opzeggen of omzetten in een ander abonnement. Opzeggingen gaan in op de eerste dag van de tweede kalendermaand na de opzegging. Bijvoorbeeld: een opzegging in de maand april, gaat in op 1 juni. Uw abonnement kan pas worden beëindigd als u alle artikelen heeft ingeleverd en alle openstaande bedragen heeft voldaan.
U kunt uw opzegging eenvoudig via ons contactformulier doorgeven, telefonisch (op werkdagen van 9.00 - 12.00 uur) of bij de klantenservice in een van onze vestigingen (op werkdagen na 14.00 uur).

Overstappen op gratis Mini-abonnement

In plaats van op te zeggen kunt u uw abonnement ook laten omzetten naar een gratis Mini-abonnement. U behoudt uw pas, maar betaalt geen contributie meer. Wel kunt u nog steeds één artikel per maand lenen voor een periode van twee weken. Ook kunt u de pas blijven gebruiken om in te loggen op onze internet pc's en voor toilet bezoek.
Een Mini-abonnement kan op elk moment zonder extra inschrijfkosten weer worden opgewaardeerd naar een ander abonnement.

3. Waarom heb ik nu ik 18 jaar ben geworden een Mini-abonnement gekregen?

Je hebt totdat je 18 wordt een gratis Jeugdabonnement op De Bieb. Zodra je 18 jaar bent geworden krijg je standaard een gratis Mini-abonnement waarmee je gratis één artikel per kalendermaand kunt lenen. Dit kan een boek, een DVD of een ander artikel uit de collectie van De Bieb zijn. Ook kun je gratis e-books lenen met dit abonnement.

Wil je liever een ander abonnement? Dat kan natuurlijk! Je kunt eenvoudig overstappen bij de klantenservice in een van onze vestigingen of door een bericht te sturen via ons contactformulier. Het overzicht van de abonnementen van De Bieb kun je online bekijken en we adviseren je graag bij je keuze.

4. Wat moet ik doen als ik mijn klantenpas kwijt ben?

Blokkeer als u uw klantenpas kwijt bent zo snel mogelijk de pas. U kunt uw pas zelf blokkeren op onze website door in te loggen bij 'Mijn menu'. Kies de optie: 'Klantenpas vermist melden'.
U kunt ook telefonisch uw pas laten blokkeren. Bel daarvoor op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur met 075 6172252.

5. Hoe vraag ik een nieuwe klantenpas aan?

U kunt op vertoon van geldige legitimatie tijdens normale openingsuren in een van onze vestigingen een nieuwe klantenpas aanvragen. Dit kost € 3,50.

6. Wat is het wachtwoord van mijn klantenpas?

U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer (of gebruikersnaam) en wachtwoord nodig. 
Het pasnummer vindt u op de klantenpas en begint met '750'. 
Logt u voor het eerst in bij Mijn menu? Dan is het wachtwoord uw geboortedag en -maand (ddmm). Voorbeeld: 11 juli = 1107. Daarna vraagt het systeem u om een zelfgekozen wachtwoord in te stellen.

Bent u uw wachtwoord vergeten? U kunt een nieuw wachtwoord aanmaken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

7. Wat moet ik doen als ik niet kan inloggen?

U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer en wachtwoord nodig. Het pasnummer vindt u op de klantenpas en begint met '750'. 
Logt u voor het eerst in bij Mijn menu? Dan is het wachtwoord uw geboortedag en -maand (ddmm). Voorbeeld: 11 juli = 1107.
Daarna vraagt het systeem u om een zelfgekozen wachtwoord in te stellen.

Nieuw wachtwoord werkt niet

Heeft u een nieuw wachtwoord ingesteld voor Mijn menu maar kunt u hiermee niet inloggen? Dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw pc/tablet automatisch het oude wachtwoord voor u wordt ingevuld. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit kunt wijzigen:

Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Internet Explorer? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Google Chrome of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestricties zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op alle browsers niet, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.

In alle gevallen moet u akkoord gaan met cookies om optimaal gebruik te kunnen maken van onze site en Mijn menu.

Windows XP of verouderde webbrowser

Mocht u Windows XP gebruiken dan is deze informatie voor uw van belang. debieb.nl is overgegaan op een beveiligde omgeving (SSL), herkenbaar aan het slotje. Sinds 2014 biedt Microsoft helaas geen (beveiliging)updates of technische ondersteuning meer voor Windows XP en onze website zal dan ook in Windows XP niet (goed) geladen worden. Op de website van de Consumentenbond kunt u meer informatie vinden over het gebruik van Windows XP: https://www.consumentenbond.nl/laptop/windows-xp-stopt-wat-nu
Ook als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u in dat geval een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

8. Ik heb het wachtwoord voor Mijn menu gewijzigd maar kan niet inloggen?

Als u niet kunt inloggen met uw nieuwe wachtwoord dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw pc/tablet automatisch het oude wachtwoord voor u wordt ingevuld. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit kunt wijzigen:

Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Internet Explorer? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Google Chrome of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestrictie zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op alle browsers niet, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.
In alle gevallen moet u akkoord gaan met cookies om optimaal gebruik te kunnen maken van onze site en Mijn menu.

Windows XP of verouderde webbrowser

Mocht u Windows XP gebruiken dan is deze informatie voor uw van belang. debieb.nl is overgegaan op een beveiligde omgeving (SSL), herkenbaar aan het slotje. Sinds 2014 biedt Microsoft helaas geen (beveiliging)updates of technische ondersteuning meer voor Windows XP en onze website zal dan ook in Windows XP niet (goed) geladen worden. Op de website van de Consumentenbond kunt u meer informatie vinden over het gebruik van Windows XP: https://www.consumentenbond.nl/laptop/windows-xp-stopt-wat-nu.
Ook als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u in dat geval een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

9. Hoeveel artikelen mag ik lenen en voor hoe lang?

Het aantal artikelen dat u kunt lenen en de uitleentermijn hangt af van uw abonnement. Jeugd met een Jeugdabonnement (tot 18 jaar) kan 10 artikelen lenen voor maximaal drie weken.

Lang lenen

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. Per artikel betaalt u dan € 0,20. Voor een DVD betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld.

10. Kan ik artikelen langer lenen (uitleentermijn verlengen)?

U kunt de uitleentermijn van door u geleende artikelen* verlengen via Mijn menu (online), in een van onze vestigingen of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor uw tablet of smartphone (iOS/Android). Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een bevestiging van de verlenging.

Verlengen van een artikel is de eerste keer gratis. Daarna betaalt u € 0,20 per verlenging, per artikel. U kunt een artikel maximaal drie keer verlengen. Voor een DVD betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld.
In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de vierde keer verlengen. Verlengen is maximaal drie keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie vraag 21. 'Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?'
  • Met uw abonnement kunt u geen artikelen verlengen (Mini-abonnement).

Dubbele leentermijn

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. zes weken i.p.v. drie. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een DVD betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld.

* Artikelen die voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek aangevraagd zijn kunnen alleen aan de balie worden verlengd en alleen als de bibliotheek waar het artikel vandaan komt hiermee akkoord gaat. Ook hier geldt een maximum van drie keer verlengen.

11. Waarom kan ik een artikel niet verlengen?

U kunt de door u geleende artikelen bijna altijd verlengen. In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de vierde keer verlengen. Verlengen is maximaal drie keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie vraag 21. 'Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?'
  • Met uw abonnement kunt u geen artikelen verlengen (Mini-abonnement).

Lang lenen

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. zes weken i.p.v. drie. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een DVD betaalt u voor iedere (extra) leentermijn ook € 2,80 leengeld.

12. Hoe lang mag ik artikelen houden die niet uit de collectie van De Bieb komen?

CD's en muziek-DVD's die u leent via MuziekWeb mag u één week houden.
Boeken van een bibliotheek buiten de Zaanstreek mag u maximaal drie weken houden.

13. Kan ik een herinnering krijgen wanneer de uitleentermijn afloopt?

U kunt u aanmelden voor de gratis Inleverattentie. U krijgt dan enkele dagen voordat de uitleentermijn van de door u geleende artikelen afloopt een mail van ons.
Log in bij Mijn menu > Mijn gegevens > Berichtvoorkeuren > Inleverattentie. Klik op 'wijzigen' en kies voor 'E-mail'.

U kunt u natuurlijk ook bij de klantenservice in een van onze vestigingen aanmelden.
De inleverattentie is een gratis service. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.

14. Waar en hoe kan ik speelleermaterialen inleveren?

U kunt speelleermaterialen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek. Puzzels kunt u in De Bieb Zaandam en Krommenie alleen tijdens de normale openingsuren inleveren omdat deze niet in de inleverautomaat kunnen.

Artikelen uit de BiebBus

In de BiebBussen kunt u alleen artikelen inleveren die geleend zijn bij de BiebBus.

15. Heb ik mijn pas nodig als ik artikelen wil inleveren?

U heeft geen pas nodig om de door u geleende artikelen in te kunnen leveren. Om een artikel te lenen heeft u wel altijd een pas nodig.

16. Kan ik artikelen inleveren bij een andere vestiging van De Bieb?

U kunt de artikelen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek.

Artikelen geleen bij de BiebBus

In de BiebBussen kunt u alleen artikelen inleveren die geleend zijn bij de BiebBus. 

17. Wat kost het als ik te laat ben met inleveren?

Wij brengen kosten in rekening voor geleende artikelen die niet binnen de gestelde uitleentermijn worden teruggebracht. 

Artikelen Telaatgeld per dag Maximum telaatgeld
(luister)boeken € 0,10 € 3
tijdschriften € 0,10 € 3
speelleermaterialen € 0,10 € 3
dvd's, cd-roms € 0,20 € 6
e-books - -


Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld en/of leengeld betalen bij De Bieb:

  • Met pin bij de betaalautomaat.
  • Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie.
  • Met iDEAL vanaf € 3.
    Zie voor meer informatie vraag 21. Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

18. Hoe reserveer ik een artikel?

U kunt artikelen gratis reserveren tot maximaal vijf openstaande reserveringen. Reserveer online via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android). Met een Mini-abonnement kunt u niet reserveren.

U ontvangt een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu > Mijn gegevens > Berichtvoorkeuren > Inleverattentie > E-mail. 
Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u binnen enkele dagen bericht per post.

19. Wat als ik een artikel wil lenen dat De Bieb niet in de collectie heeft?

U kunt titels aanvragen bij bibliotheken buiten de Zaanstreek. Dit kost € 3,50 per aanvraag.
Boeken, cd-roms en luisterboeken kunt u aanvragen via Bibliotheek.nl. U vindt het Bibliotheek.nl menu in onze catalogus.

CD's en muziek-DVD's

Via MuziekWeb (CDR) kunt u CD's en muziek-DVD's aangevragen. U betaalt per aangevraagd artikel € 3,50. Heeft u een Topabonnement? Dan betaalt u slechts € 1,50 per artikel.
Om aan te vragen logt u in bij Mijn menu. Klik in Mijn Menu op Mijn MuziekWeb.

20. Hoe kan ik telaatgeld/leengeld/printjes betalen?

Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld/leengeld/printjes betalen bij De Bieb:

  • Met pin bij de betaalautomaat.
  • Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie.
  • Met iDEAL vanaf € 3.
    Zie voor meer informatie vraag 21. Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Uw abbonnement betaalt u via automatische incasso.

21. Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Als u gebruik maakt van internetbankieren bij Rabobank, ABN AMRO, ASN Bank, Fortis, Friesland Bank, ING, SNS Bank of SNS Regio Bank, kunt u met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van uw eigen bank.
U kunt uw betalingen bij De Bieb vanaf € 3 voldoen met iDEAL.

Hoe werkt het?

Stap 1. Log in bij Mijn menu.

Stap 2. Kies voor de optie Details financiële posten.

Stap 3. Selecteer de openstaande bedragen die u wilt voldoen en klik op de knop Betalen via iDEAL.

Stap 4. Kies vervolgens uw bank. U komt nu op de iDEAL pagina van uw bank waar u de betaling kunt regelen.

22. Waar kan ik terecht met vragen, klachten en suggesties?

Wij horen graag van u! U kunt met vragen, klachten en suggesties terecht bij ons secretariaat of op werkdagen vanaf 14.00 uur bij de klantenservice in een van onze vestigingen. Of stuur ons een mail via het contactformulier.

23. Hoe werkt gastlenen?

Wat is gastlenen?

Met een abonnement van uw bibliotheek kunt u lenen bij alle andere bibliotheken in Nederland. U heeft een geldig lidmaatschap nodig en een abonnement dat gastlenen toestaat.

Is mijn abonnement geschikt voor gastlenen?

De meeste abonnementen geven toegang tot gastlenen. Sommige (goedkopere) abonnementen zijn uitgesloten. Vraag dit na bij uw eigen thuisbibliotheek.

De Bieb als thuisbibliotheek

Met deze abonnementen kunt u gastlenen bij een andere bibliotheek: Jeugdabonnement - Budget abonnement - Basis abonnement - Plus abonnement - Top abonnement - Beeld & Geluid abonnement.

Is mijn abonnement geldig?

Uw abonnement is geldig, behalve als het verlopen is, geblokkeerd of opgezegd. Vraag dit na bij uw eigen thuisbibliotheek.

Hoe vraag ik gastlenen aan?

Neem bij uw eerste bezoek aan de gastbibliotheek een geldig identiteitsbewijs en uw bibliotheekpas van uw eigen bibliotheek mee. Ga ermee naar de informatiebalie. De medewerker controleert uw pas op geldigheid en controleert uw identiteit. Als dit in orde is, wordt een bibliotheekpas van de gastbibliotheek voor u aangemaakt. Hiermee kunt u meteen artikelen lenen.

Waarom moet ik een identiteitsbewijs meenemen? Ik ben toch al lid van een bibliotheek?

De medewerker van de gastbibliotheek controleert uw identiteitsbewijs om zeker te zijn dat de bibliotheekpas van u is. Zo is altijd duidelijk wie welke artikelen heeft geleend.

Ik wil mijn abonnement opzeggen bij mijn eigen bibliotheek, kan ik dan toch nog blijven gastlenen? 

Nee, als u uw abonnement beëindigt, dan stopt ook de mogelijkheid om te gastlenen.

Ik wil overstappen naar een ander abonnement bij mijn eigen bibliotheek. Kan ik dan nog blijven gastlenen? 

Veel abonnementen geven toegang tot gastlenen, maar niet alle. Dit kunt u het beste even navragen bij uw eigen thuisbibliotheek.

De Bieb als thuisbibliotheek 

Met deze abonnementen kunt u gastlenen bij een andere bibliotheek: Jeugdabonnement - Budget abonnement - Basis abonnement - Plus abonnement - Top abonnement - Beeld & Geluid abonnement.

Moet ik elk jaar gastlenen verlengen?

Zolang u lid blijft van de bibliotheek én uw abonnement geschikt is voor gastlenen, hoeft u niets te doen. Gastlenen wordt automatisch voor u verlengd. Sommige bibliotheken beëindigen een lidmaatschap  als het lang niet meer gebruikt is. Dit kunt navragen bij uw gastbibliotheek.

Kan ik bij elke bibliotheek in Nederland gastlenen? 

U kunt gastlenen bij alle openbare bibliotheken in Nederland.

Mag ik in meerdere bibliotheken gastlenen?

Ja, u mag in meer gastbibliotheken gastlenen. U moet zich voor gastlenen wel bij het eerste bezoek aan elke gastbibliotheek apart even inschrijven. 

Ik woon vlak bij de grens. Kan ik nu ook in België/ Duitsland gastlenen? 

Gastlenen kunt u in Nederland. Wellicht kunt u wel gewoon lid worden van een bibliotheek in België of Duitsland.

Wat kost het inschrijven van gastlenen?

Sommige bibliotheken vragen voor een nieuwe pas inschrijfgeld, informeer hiernaar bij de gastbibliotheek.

De Bieb als gastbibliotheek

U betaalt € 5 inschrijfgeld als u wilt gastlenen bij De Bieb voor de Zaanstreek.

Wat kost het lenen met gastlenen?

Veel artikelen kunt u gratis lenen. Voor sommige artikelen kan een bedrag per uitlening gelden. Dit hangt af van de uitleenvoorwaarden van de gastbibliotheek. Informeer hiernaar bij de gastbibliotheek.

Hoe kan ik zien hoeveel artikelen ik kan lenen met mijn gastlidmaatschap bij de gastbibliotheek? 

Daarvoor gaat u naar de website van uw gastbibliotheek en kijkt daar naar Abonnementen of Leenvoorwaarden. Het aantal staat los van het aantal dat u in uw eigen thuisbibliotheek mag lenen.

Hoe kan ik zien hoeveel artikelen ik heb geleend bij mijn gastbibliotheek? 

Daarvoor gaat u naar de website van uw gastbibliotheek en logt daar in.

Hoe lang mag ik de artikelen lenen?

De periode dat u artikelen in huis mag hebben, hangt af van de uitleenvoorwaarden van de gastbibliotheek. U vindt deze op de website van de gastbibliotheek.

Hoe kan ik bij de gastbibliotheek verlengen?

Dit kunt u het beste even navragen bij uw gastbibliotheek. U vindt deze informatie ook op de website van de gastbibliotheek.

Hoe kan ik bij de gastbibliotheek reserveren?

Dit kunt u het beste even navragen bij uw gastbibliotheek. U vindt deze informatie ook op de website van de gastbibliotheek.

Kan ik artikelen in mijn eigen bibliotheek reserveren en ophalen in de gastbibliotheek, of omgekeerd?

Dit is niet mogelijk, u kunt artikelen ophalen bij de bibliotheek waar u ze hebt gereserveerd. 

Mag ik boeken die ik in een gastbibliotheek heb geleend, inleveren bij mijn eigen bibliotheek? En andersom?

Dit is mogelijk, u kunt boeken bij beide inleveren.

Kan ik ook voor de artikelen uit de gastbibliotheek een inleverattentie krijgen?

Dit hangt af van de gastbibliotheek. Als de gastbibliotheek deze mogelijkheid aanbiedt, kunt u dit aanvragen bij de gastbibliotheek.

U kunt u bij de klantenservice in een van onze vestigingen aanmelden voor de gratis 'inleverattentie'. U krijgt dan enkele dagen voordat de uitleentermijn van de door u geleende artikelen afloopt een mail. 
U kunt u ook zelf aanmelden door in te loggen bij 'Mijn menu' > Mijn gegevens > Berichtvoorkeuren > Inleverattentie. Klik op 'wijzigen' en kies voor 'E-mail'.
De inleverattentie is een gratis service. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.

Ik ben te laat met inleveren bij de gastbibliotheek. Wat moet ik nu doen?

Lever uw artikelen zo snel mogelijk in bij de gastbibliotheek. De hoogte van het telaatgeld hangt af van de voorwaarden van de gastbibliotheek. 

Hoe kan ik zien hoeveel telaatgeld ik heb bij de gastbibliotheek? 

Daarvoor gaat u naar de website van uw gastbibliotheek en logt daar in.

Kan ik betalen met de pas van mijn gastleenbibliotheek? 

De bibliotheekpas is niet bedoeld om mee te betalen. In uw gastbibliotheek gelden de regels van de gastbibliotheek.

Kan ik ook gratis internetten met mijn gastleenpas in de gastbibliotheek? 

Bij sommige bibliotheken kan iedereen gratis internetten, bij andere kost dat geld. Gastlenen staat daar los van, het regelt alleen het lenen.
U kunt met uw gastleenpas gratis internetten in De Bieb.

Kan ik in de gastbibliotheek activiteiten bijwonen tegen leden-tarief?

Nee, met gastlenen kunt u alleen artikelen lenen in de gastbibliotheek. Wilt u activiteiten bijwonen die ook voor niet-leden toegankelijk zijn, dan kunt u deze natuurlijk wel bijwonen tegen het niet-ledentarief. Wilt u vaker activiteiten bijwonen in de gastbibliotheek, dan kunt u een compleet abonnement van deze bibliotheek overwegen.

Ik ga verhuizen, hoe gaat dat met mijn gastleenabonnement? 

Als u lid blijft van dezelfde bibliotheek, verandert er niets. U moet uiteraard wel uw nieuwe adres doorgeven. Als u lid wordt bij een andere bibliotheek, dan kunt u daar weer een abonnement nemen dat recht op gastlenen geeft. Daarna kunt u weer gastlenen bij uw gastbibliotheek (u moet zich daar wel opnieuw aanmelden).

Ik wil een boek aanvragen bij een andere bibliotheek dan mijn thuisbibliotheek of gastbibliotheek, kan dat? 

Gastlenen staat los van Aanvragen. Aanvragen doet u via uw eigen bibliotheek.

Ik heb een vraag over gastlenen. Waar kan ik terecht?

Met een vraag kunt u altijd bij uw gastbibliotheek of thuisbibliotheek terecht.

Ik heb een klacht over gastlenen. Waar kan ik terecht?

Met een klacht kunt u altijd bij uw gastbibliotheek of thuisbibliotheek terecht. 

Waar vind ik informatie over andere bibliotheken?

Kijk op Bibliotheek.nl en vul in het zoekvenster de plaatsnaam in van de bibliotheek die u zoekt. Klik op de vestiging die u wilt bezoeken. Klik vervolgens op de link naar de website van de bibliotheek. U vindt hier onder meer het adres, de openingstijden, catalogus, uitleenvoorwaarden, activiteiten etc.