logo debieb

Heeft u een vraag over De Bieb? Kijk dan bij de veelgestelde vragen of uw vraag erbij staat. Kunt u geen antwoord vinden dan helpt onze klantenservice u graag verder.

1. Hoe kan ik lid worden van De Bieb?

Welkom! U kunt lid worden van De Bieb bij de klantenservice in een van onze vestigingen (in De Bieb Krommenie, Wormer en Oostzaan op werkdagen na 14:00 uur). 

U kunt zich ook online inschrijven. Het abonnement van uw keuze kunt u direct afrekenen met iDEAL.
Voor een nieuw abonnement brengen wij eenmalig € 3,50 inschrijfkosten in rekening.

Ben je nog geen 14? Dan moeten je ouders/verzorgers een inschrijfformulier jeugd ondertekenen. Zo weten wij dat je lid mag worden van je ouders/verzorgers.

Bekijk onze abonnementen!

2. Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

U kunt op elk moment uw abonnement opzeggen of omzetten in een ander abonnement. Opzeggingen gaan in op de eerste dag van de tweede kalendermaand na de opzegging. Bijvoorbeeld: een opzegging in de maand april, gaat in op 1 juni. Uw abonnement kan pas worden beëindigd als u alle artikelen heeft ingeleverd en alle openstaande bedragen heeft voldaan.
U kunt uw opzegging eenvoudig via ons contactformulier doorgeven, telefonisch (op werkdagen van 9:00 tot 12:00 uur) of bij de klantenservice in een van onze vestigingen (op werkdagen na 14:00 uur).

Overstappen op gratis Mini-abonnement

In plaats van op te zeggen kunt u uw abonnement ook laten omzetten naar een gratis Mini-abonnement. U behoudt uw pas, maar betaalt geen contributie meer. Wel kunt u nog steeds één artikel per maand lenen voor een periode van twee weken. Ook kunt u de pas blijven gebruiken om in te loggen op onze internet pc's en voor toilet bezoek.
Een Mini-abonnement kan op elk moment zonder extra inschrijfkosten weer worden opgewaardeerd naar een ander abonnement.

3. Waarom heb ik nu ik 18 jaar ben geworden een Mini-abonnement gekregen?

Je hebt totdat je 18 wordt een gratis Jeugdabonnement op De Bieb. Zodra je 18 jaar bent geworden krijg je standaard een gratis Mini-abonnement waarmee je gratis één artikel per kalendermaand kunt lenen. Dit kan een boek, een DVD of een ander artikel uit de collectie van De Bieb zijn. Ook kun je gratis e-books lenen met dit abonnement.

Wil je liever een ander abonnement? Dat kan natuurlijk! Je kunt eenvoudig overstappen bij de klantenservice in een van onze vestigingen of door een bericht te sturen via ons contactformulier. Het overzicht van de abonnementen van De Bieb kun je online bekijken en we adviseren je graag bij je keuze.

4. Wat moet ik doen als ik mijn klantenpas kwijt ben?

Blokkeer als u uw klantenpas kwijt bent zo snel mogelijk de pas. U kunt uw pas zelf blokkeren op onze website door in te loggen bij 'Mijn menu'. Kies de optie: 'Klantenpas vermist melden'.
U kunt ook telefonisch uw pas laten blokkeren. Bel daarvoor op werkdagen tussen 9:00 en 12:00 uur met 075 6172252.

5. Hoe vraag ik een nieuwe klantenpas aan?

U kunt op vertoon van geldige legitimatie tijdens normale openingsuren in een van onze vestigingen een nieuwe klantenpas aanvragen. Dit kost € 3,50.

6. Wat is het wachtwoord van mijn klantenpas?

U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer (of gebruikersnaam) en wachtwoord nodig. 
Het pasnummer vindt u op de klantenpas en begint met '750'. 
Logt u voor het eerst in bij Mijn menu? Dan is het wachtwoord uw geboortedag en -maand (ddmm). Voorbeeld: 11 juli = 1107. Daarna vraagt het systeem u om een zelfgekozen wachtwoord in te stellen.

Bent u uw wachtwoord vergeten? U kunt een nieuw wachtwoord aanmaken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

7. Wat moet ik doen als ik niet kan inloggen?

U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer en wachtwoord nodig. Het pasnummer vindt u op de klantenpas en begint met '750'. 
Logt u voor het eerst in bij Mijn menu? Dan is het wachtwoord uw geboortedag en -maand (ddmm). Voorbeeld: 11 juli = 1107.
Daarna vraagt het systeem u om een zelfgekozen wachtwoord in te stellen.

Nieuw wachtwoord werkt niet

Heeft u een nieuw wachtwoord ingesteld voor Mijn menu maar kunt u hiermee niet inloggen? Dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw pc/tablet automatisch het oude wachtwoord voor u wordt ingevuld. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit kunt wijzigen:

Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Internet Explorer? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Google Chrome of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestricties zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op alle browsers niet, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.

In alle gevallen moet u akkoord gaan met cookies om optimaal gebruik te kunnen maken van onze site en Mijn menu.

Windows XP of verouderde webbrowser

Mocht u Windows XP gebruiken dan is deze informatie voor uw van belang. debieb.nl is overgegaan op een beveiligde omgeving (SSL), herkenbaar aan het slotje. Sinds 2014 biedt Microsoft helaas geen (beveiliging)updates of technische ondersteuning meer voor Windows XP en onze website zal dan ook in Windows XP niet (goed) geladen worden. Op de website van de Consumentenbond kunt u meer informatie vinden over het gebruik van Windows XP: https://www.consumentenbond.nl/laptop/windows-xp-stopt-wat-nu
Ook als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u in dat geval een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

8. Ik heb het wachtwoord voor Mijn menu gewijzigd maar kan niet inloggen?

Als u niet kunt inloggen met uw nieuwe wachtwoord dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw pc/tablet automatisch het oude wachtwoord voor u wordt ingevuld. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit kunt wijzigen:

Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Internet Explorer? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Google Chrome of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestrictie zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op alle browsers niet, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.
In alle gevallen moet u akkoord gaan met cookies om optimaal gebruik te kunnen maken van onze site en Mijn menu.

Windows XP of verouderde webbrowser

Mocht u Windows XP gebruiken dan is deze informatie voor uw van belang. debieb.nl is overgegaan op een beveiligde omgeving (SSL), herkenbaar aan het slotje. Sinds 2014 biedt Microsoft helaas geen (beveiliging)updates of technische ondersteuning meer voor Windows XP en onze website zal dan ook in Windows XP niet (goed) geladen worden. Op de website van de Consumentenbond kunt u meer informatie vinden over het gebruik van Windows XP: https://www.consumentenbond.nl/laptop/windows-xp-stopt-wat-nu.
Ook als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u in dat geval een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

9. Hoeveel artikelen mag ik lenen en voor hoe lang?

Het aantal artikelen dat u kunt lenen en de uitleentermijn hangt af van uw abonnement. Jeugd met een Jeugdabonnement (tot 18 jaar) kan 10 artikelen lenen voor maximaal drie weken.

Lang lenen

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. Per artikel betaalt u dan € 0,20. Voor een DVD betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld.

10. Kan ik artikelen langer lenen (uitleentermijn verlengen)?

U kunt de uitleentermijn van door u geleende artikelen* verlengen via Mijn menu (online), in een van onze vestigingen of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor uw tablet of smartphone (iOS/Android). Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een bevestiging van de verlenging.

Verlengen van een artikel is de eerste keer gratis. Daarna betaalt u € 0,20 per verlenging, per artikel. U kunt een artikel maximaal drie keer verlengen. Voor een DVD betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld. Artikelen worden verlengd vanaf de datum waarop u ze verlengt.
In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de vierde keer verlengen. Verlengen is maximaal drie keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie vraag 21. 'Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?'
  • Met uw abonnement kunt u geen artikelen verlengen (Mini-abonnement).

Dubbele leentermijn

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. zes weken i.p.v. drie. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een DVD betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld.

* Artikelen die voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek aangevraagd zijn kunnen alleen aan de balie worden verlengd en alleen als de bibliotheek waar het artikel vandaan komt hiermee akkoord gaat. Ook hier geldt een maximum van drie keer verlengen.

11. Waarom kan ik een artikel niet verlengen?

U kunt de door u geleende artikelen bijna altijd verlengen. In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de vierde keer verlengen. Verlengen is maximaal drie keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie vraag 21. 'Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?'
  • Met uw abonnement kunt u geen artikelen verlengen (Mini-abonnement).

Lang lenen

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. zes weken i.p.v. drie. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een DVD betaalt u voor iedere (extra) leentermijn ook € 2,80 leengeld.

12. Hoe lang mag ik artikelen houden die niet uit de collectie van De Bieb komen?

CD's en muziek-DVD's die u leent via MuziekWeb mag u één week houden.
Boeken van een bibliotheek buiten de Zaanstreek mag u maximaal drie weken houden.

13. Kan ik een herinnering krijgen wanneer de uitleentermijn afloopt?

U kunt u aanmelden voor de gratis Inleverattentie. U krijgt dan enkele dagen voordat de uitleentermijn van de door u geleende artikelen afloopt een mail van ons.
Log in bij Mijn menu > Mijn gegevens > Berichtvoorkeuren > Inleverattentie. Klik op 'wijzigen' en kies voor 'E-mail'.

U kunt u natuurlijk ook bij de klantenservice in een van onze vestigingen aanmelden.
De inleverattentie is een gratis service. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.

14. Waar en hoe kan ik speelleermaterialen inleveren?

U kunt speelleermaterialen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek. Puzzels kunt u in De Bieb Zaandam en Krommenie alleen tijdens de normale openingsuren inleveren omdat deze niet in de inleverautomaat kunnen.

Artikelen uit de BiebBus

In de BiebBussen kunt u alleen artikelen inleveren die geleend zijn bij de BiebBus.

15. Heb ik mijn pas nodig als ik artikelen wil inleveren?

U heeft geen pas nodig om de door u geleende artikelen in te kunnen leveren. Om een artikel te lenen heeft u wel altijd een pas nodig.

16. Kan ik artikelen inleveren bij een andere vestiging van De Bieb?

U kunt de artikelen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek.

Artikelen geleen bij de BiebBus

In de BiebBussen kunt u alleen artikelen inleveren die geleend zijn bij de BiebBus. 

17. Wat kost het als ik te laat ben met inleveren?

Wij brengen kosten in rekening voor geleende artikelen die niet binnen de gestelde uitleentermijn worden teruggebracht. 

Artikelen Telaatgeld per dag Maximum telaatgeld
(luister)boeken € 0,10 € 3
tijdschriften € 0,10 € 3
speelleermaterialen € 0,10 € 3
dvd's, cd-roms € 0,20 € 6
e-books - -


Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld en/of leengeld betalen bij De Bieb:

  • Met pin bij de betaalautomaat.
  • Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie.
  • Met iDEAL vanaf € 3.
    Zie voor meer informatie vraag 21. Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

18. Hoe reserveer ik een artikel?

U kunt artikelen gratis reserveren tot maximaal vijf openstaande reserveringen. Reserveer online via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android). Met een Mini-abonnement kunt u niet reserveren.

U ontvangt een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu > Mijn gegevens > Berichtvoorkeuren > Inleverattentie > E-mail. 
Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u binnen enkele dagen bericht per post.

19. Wat als ik een artikel wil lenen dat De Bieb niet in de collectie heeft?

U kunt titels aanvragen bij bibliotheken buiten de Zaanstreek. Dit kost € 3,50 per aanvraag.
Boeken, cd-roms en luisterboeken kunt u aanvragen via Bibliotheek.nl. U vindt het Bibliotheek.nl menu in onze catalogus.

CD's en muziek-DVD's

Via MuziekWeb (CDR) kunt u CD's en muziek-DVD's aangevragen. U betaalt per aangevraagd artikel € 3,50. Heeft u een Topabonnement? Dan betaalt u slechts € 1,50 per artikel.
Om aan te vragen logt u in bij Mijn menu. Klik in Mijn Menu op Mijn MuziekWeb.

20. Hoe kan ik telaatgeld/leengeld/printjes betalen?

Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld/leengeld/printjes betalen bij De Bieb:

  • Met pin bij de betaalautomaat.
  • Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie.
  • Met iDEAL vanaf € 3.
    Zie voor meer informatie vraag 21. Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Uw abbonnement betaalt u via automatische incasso.

21. Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Als u gebruik maakt van internetbankieren bij Rabobank, ABN AMRO, ASN Bank, Fortis, Friesland Bank, ING, SNS Bank of SNS Regio Bank, kunt u met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van uw eigen bank.
U kunt uw betalingen bij De Bieb vanaf € 3 voldoen met iDEAL.

Hoe werkt het?

Stap 1. Log in bij Mijn menu.

Stap 2. Kies voor de optie Details financiële posten.

Stap 3. Selecteer de openstaande bedragen die u wilt voldoen en klik op de knop Betalen via iDEAL.

Stap 4. Kies vervolgens uw bank. U komt nu op de iDEAL pagina van uw bank waar u de betaling kunt regelen.

22. Waar kan ik terecht met vragen, klachten en suggesties?

Wij horen graag van u! U kunt met vragen, klachten en suggesties terecht bij ons secretariaat. Of op werkdagen vanaf 14:00 uur bij de klantenservice in een van onze vestigingen (bij De Bieb Zaandam vanaf 13:00 uur). Heeft u vragen over uw abonnement? Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn.

23. Hoe gaat De Bieb om met mijn persoonsgegevens?

Voor De Bieb voor de Zaanstreek is de bescherming van persoonsgegevens zeer belangrijk. De Bieb respecteert uw privacy en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u (in de bibliotheek, via de website en/of anderszins) aan ons verschaft, altijd vertrouwelijk en in overeenstemming met de Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt behandeld. U leest in ons Privacyreglement hoe we dit doen.

24. Wat is de Nationale bibliotheekpas?

Met een bibliotheekpas van De Bieb kunt u lenen bij alle andere bibliotheken in Nederland. U heeft daarvoor een geldig lidmaatschap nodig, onze Mini-abonnement en Strippenkaart zijn uitgesloten. Uw huidige Biebpas is landelijk geldig en is daarmee een Nationale Bibliotheekpas, u ontvangt dus geen nieuwe/aparte pas. Kijk voor meer informatie op nationalebibliotheekpas.nl.

Ik ben lid van een bibliotheek buiten de Zaanstreek

U kunt met de meeste abonnementen van een bibliotheek buiten de Zaanstreek lid worden van De Bieb voor de Zaanstreek. Sommige (goedkopere) abonnementen zijn uitgesloten, vraag dit na bij uw eigen bibliotheek. U betaalt eenmalig € 5 en kunt 10 artikelen voor 3 weken lenen bij De Bieb. Kijk voor meer informatie op nationalebibliotheekpas.nl.