Klantenservice
Contact met De Bieb voor de Zaanstreek
Wilt u contact opnemen met de bibliotheek? Hier vindt u de verschillende contactmogelijkheden. We horen graag van u!
Telefoon
(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag
van 9:00 tot 15:00 uur
(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag
van 9:00 tot 15:00 uur
reactie binnen 4 uur
Abonnement opzeggen
Gratis hulp
De medewerker van ons Informatiepunt helpt u direct met o.a.
-
MijnOverheid
-
Brieven
-
Taalles in de buurt
-
E-books
-
Belasting en toeslagen
Vestigingen en openingstijden
Bibliotheek van Zaandam
Contactgegevens (hoofdlocatie)
Westzijde 170A | |
(075) 617 22 52 | |
- Gratis (individuele) werkplekken gebruiken
- Gratis hulp van het Informatiepunt krijgen
- Gratis trainingen en workshops volgen
- Lid worden en lenen
- Gratis wifi en internet gebruiken
- Printen, scannen en kopiëren
- Belastingaangifte doen
- Gratis Menstruatieproducten halen (MUP)
- Gratis kranten en tijdschriften lezen in het leescafé
- Openbaar vervoer:
De dichtstbijzijnde bushalte in de buurt van De Bieb Zaandam is halte Parkstraat en halte Vinkenstraat. Vanaf station Zaandam is het ongeveer 15 minuten lopen naar De Bieb. Plan je reis via www.9292.nl. -
Parkeerplaatsen:
De Bieb Zaandam is gevestigd in de Zaanse Chocoladefabriek. Bij de Zaanse Chocoladefabriek is betaalde parkeergelegenheid aanwezig.
> eerste 30 minuten gratis
> daarna € 1,50 per 30 minuten (max. € 15)
De Zaanse Chocoladefabriek biedt geen kortingsregeling meer aan.
- Rolstoeltoegankelijk
- Aangepast sanitair
- Lift
De bibliotheek is een openbare ruimte. Wij vragen u hier dan ook op uw eigen (waardevolle) spullen te letten. De Bieb is niet aansprakelijk voor verlies/diefstal van privé-eigendommen.
Openingstijden De Bieb Zaandam
Op werkdagen is klantenservice vanaf 13:00 uur aanwezig.
Van juni t/m augustus is De Bieb Zaandam op zondag gesloten.
2024
1 januari | Nieuwjaarsdag |
gesloten |
31 maart | Eerste Paasdag |
gesloten |
1 april | Tweede Paasdag |
gesloten |
27 april | Koningsdag |
gesloten |
4 mei | Dodenherdenking |
vanaf 15:00 uur gesloten |
9 mei | Hemelvaartsdag |
gesloten |
19 mei | Eerste Pinksterdag |
gesloten |
20 mei | Tweede Pinksterdag Juni t/m augustus |
gesloten zondag gesloten |
5 december | Sinterklaasavond 24 december | Kerstavond 25 december | 1e Kerstdag |
vanaf 17:30 uur gesloten vanaf 17:30 uur gesloten gesloten |
26 december | 2e Kerstdag |
gesloten |
31 december | Oudejaarsavond 1 januari 2025 | Nieuwjaarsdag |
vanaf 17:30 uur gesloten gesloten |
Bibliotheek van Krommenie
Contactgegevens
Heiligeweg 170 | |
(075) 617 22 52 | |
- Gratis (individuele) werkplekken gebruiken
- Gratis hulp van het Informatiepunt krijgen
- Gratis trainingen en workshops volgen
- Gratis wifi en internet gebruiken
-
Belastingaangifte doen
- Gratis Menstruatieproducten halen (MUP)
-
Gratis kranten en tijdschriften lezen in het leescafé
- Openbaar vervoer:
De dichtstbijzijnde bushalte in de buurt van De Bieb Krommenie is halte Armstrongbrug. Vanaf station Krommenie is het ongeveer 15 minuten lopen naar De Bieb. Plan je reis via www.9292.nl. - Gratis parkeren
- Op de parkeerplaats van het winkelcentrum tegenover De Bieb is een oplaadpaal: Rosariumplein 20.
- Rolstoeltoegankelijk
- Aangepast sanitair
De bibliotheek is een openbare ruimte. Wij vragen u hier dan ook op uw eigen (waardevolle) spullen te letten. De Bieb is niet aansprakelijk voor verlies/diefstal van privé-eigendommen.
Openingstijden De Bieb Krommenie
Op werkdagen is klantenservice vanaf 14:00 uur aanwezig.
2024
1 januari | Nieuwjaarsdag |
gesloten |
31 maart | Eerste Paasdag |
gesloten |
1 april | Tweede Paasdag |
gesloten |
27 april | Koningsdag |
gesloten |
4 mei | Dodenherdenking |
vanaf 15:00 uur gesloten |
9 mei | Hemelvaartsdag |
gesloten |
19 mei | Eerste Pinksterdag |
gesloten |
20 mei | Tweede Pinksterdag |
gesloten |
5 december | Sinterklaasavond |
vanaf 17:30 uur gesloten |
24 december | Kerstavond |
vanaf 17:30 uur gesloten |
25 december | Eerste kerstdag |
gesloten |
26 december | Tweede kerstdag |
gesloten |
31 december | Oudjaarsavond |
vanaf 17:30 uur gesloten |
1 januari 2025 | Nieuwjaarsdag |
gesloten |
Bibliotheek van Wormer
Contactgegevens
Faunastraat 68 | |
(075) 617 22 52 | |
- Gratis (individuele) werkplekken gebruiken
- Gratis hulp van het Informatiepunt krijgen
- Gratis trainingen en workshops volgen
- Gratis wifi en internet gebruiken
-
Belastingaangifte doen
- Gratis Menstruatieproducten halen (MUP)
-
Gratis kranten en tijdschriften lezen in het leescafé
- Openbaar vervoer:
De dichtstbijzijnde bushalte in de buurt van De Bieb Wormer is halte Talingstraat. Plan je reis via www.9292.nl - Gratis parkeren
- Rolstoeltoegankelijk
- Aangepast sanitair
De bibliotheek is een openbare ruimte. Wij vragen u hier dan ook op uw eigen (waardevolle) spullen te letten. De Bieb is niet aansprakelijk voor verlies/diefstal van privé-eigendommen.
Openingstijden De Bieb Wormer
Op werkdagen is klantenservice vanaf 14:00 uur aanwezig.
2024
1 januari | Nieuwjaarsdag |
gesloten |
31 maart | Eerste Paasdag |
gesloten |
1 april | Tweede Paasdag |
gesloten |
27 april | Koningsdag |
gesloten |
4 mei | Dodenherdenking |
vanaf 15:00 uur gesloten |
9 mei | Hemelvaartsdag |
gesloten |
19 mei | Eerste Pinksterdag |
gesloten |
20 mei | Tweede Pinksterdag |
gesloten |
5 december | Sinterklaasavond |
vanaf 17:30 uur gesloten |
24 december | Kerstavond |
vanaf 17:30 uur gesloten |
25 december | Eerste kerstdag |
gesloten |
26 december | Tweede kerstdag |
gesloten |
31 december | Oudjaarsavond |
vanaf 17:30 uur gesloten |
1 januari 2025 | Nieuwjaarsdag |
gesloten |
Bibliotheek van Oostzaan
Contactgegevens
Kerkbuurt 6 | |
(075) 617 22 52 | |
- Gratis hulp van het Informatiepunt krijgen
- Gratis wifi en internet gebruiken
pc's zijn momenteel buiten gebruik. - Lenen
- Openbaar vervoer:
De dichtsbijzijnde bushalte in de buurt van De Bieb Oostzaan is halte De Kunstgreep. Plan je reis via www.9292.nl.
- Rolstoeltoegankelijk
- Aangepast sanitair
De bibliotheek is een openbare ruimte. Wij vragen u hier dan ook op uw eigen (waardevolle) spullen te letten. De Bieb is niet aansprakelijk voor verlies/diefstal van privé-eigendommen.
Openingstijden De Bieb Oostzaan
Er is geen personeel aanwezig.
2024
1 januari | Nieuwjaarsdag |
gesloten |
31 maart | Eerste Paasdag |
gesloten |
1 april | Tweede Paasdag |
gesloten |
27 april | Koningsdag |
gesloten |
4 mei | Dodenherdenking |
gesloten |
9 mei | Hemelvaartsdag |
gesloten |
19 mei | Eerste Pinksterdag |
gesloten |
20 mei | Tweede Pinksterdag |
gesloten |
5 december | Sinterklaasavond |
vanaf 14:00 uur gesloten |
24 december | Kerstavond |
vanaf 14:00 uur gesloten |
25 december | Eerste kerstdag |
gesloten |
26 december | Tweede kerstdag |
gesloten |
31 december | Oudjaarsavond |
vanaf 14:00 uur gesloten |
1 januari 2025 | Nieuwjaarsdag |
gesloten |
De Bieb Zaandam
Westzijde 170a
1506 EK Zaandam
De Bieb Krommenie
Heiligeweg 170
1561 DM Krommenie
De Bieb Wormer
Faunastraat 68
1531 WH Wormer
De Bieb Oostzaan
Kerkbuurt 6
1511 BD Oostzaan
Apps van De Bieb
online Bibliotheek-app
Bibliotheek Wise-app
Regel met de gratis Bibliotheek Wise-app uw bibliotheekzaken wanneer u maar wilt!
- verlengen
- reserveren
- zoeken in de catalogus
- ...en meer.
U kunt via deze app ook eenvoudig voor iemand anders verlengen.
Veelgestelde vragen
Heeft u een vraag over De Bieb voor de Zaanstreek? Kijk dan bij de veelgestelde vragen of uw vraag erbij staat. Kunt u geen antwoord vinden? Dan helpt onze klantenservice u graag verder.
Abonnement
Kies voor het abonnement dat bij ú past. We hebben naast betaalde (jaar)abonnementen een gratis Mini-abonnement en speciaal voor mensen met een minimuminkomen het Budgetabonnement. Iedereen jonger dan 18 jaar krijgt een gratis Jeugdabonnement.
Welkom! U kunt lid worden bij de klantenservice in onze vestigingen op vertoon van een geldig legitimatiebewijs (uitgezonderd De Bieb Oostzaan, daar is geen personeel aanwezig.).
U ontvangt bij inschrijving direct een klantenpas die u in alle vestigingen van De Bieb kunt gebruiken. U betaalt eenmalig € 3,50 inschrijfkosten (€ 5 voor gastlenen). U kunt zich ook online inschrijven. Het abonnement van uw keuze kunt u direct afrekenen met iDEAL.
Lidmaatschap kinderen jonger dan 14 jaar
Kinderen van 14 tot en met 17 jaar zijn ook gratis lid maar hoeven geen formulier in te vullen.
Je hebt totdat je 18 wordt een gratis Jeugdabonnement op De Bieb. Zodra je 18 jaar bent geworden krijg je standaard een gratis Mini-abonnement waarmee je gratis één artikel per kalendermaand kunt lenen.
Wil je liever een ander abonnement? Dat kan natuurlijk! Je kunt eenvoudig overstappen bij de klantenservice in een van onze vestigingen of door een bericht te sturen via ons contactformulier. Het overzicht van de abonnementen van De Bieb kun je online bekijken en we adviseren je graag bij je keuze.
U kunt op elk moment uw abonnement omzetten in een ander abonnement. Het door u gewenste abonnement kunt u eenvoudig doorgeven via ons contactformulier. Vermeld hierbij altijd uw geboortedatum.
U kunt ook bellen naar (075) 617 22 52 (op werkdagen van 9:00 tot 15:00 uur) of tijdens de bemande uren langsgaan bij de klantenservice in De Bieb Zaandam (na 13:00 uur), Krommenie of Wormer (na 14:00 uur). Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn!
U kunt op elk moment uw abonnement opzeggen of omzetten in een ander abonnement. Zegt u het abonnement binnen een jaar op? Dan betalen wij geen lidmaatschapskosten terug. Opzeggingen gaan in op de eerste dag van de tweede kalendermaand na de opzegging. Bijvoorbeeld: een opzegging in de maand april, gaat in op 1 juni.
Uw abonnement kan pas worden beëindigd als u alle artikelen heeft ingeleverd en alle openstaande bedragen heeft voldaan.
U kunt uw opzegging eenvoudig doorgeven via ons contactformulier, telefonisch (op werkdagen van 9:00 tot 15:00 uur) of bij de klantenservice in De Bieb Zaandam (na 13:00 uur), Krommenie of Wormer (na 14:00 uur). Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn!
Bij opzegging wordt het niet gebruikte abonnementsgeld en het niet gebruikte tegoed eerst verrekend met openstaande registraties. Als het bedrag dat overblijft 5 euro of meer bedraagt, wordt dit aan u terugbetaald.
Overstappen op gratis Mini-abonnement
In plaats van op te zeggen kunt u uw abonnement ook laten omzetten naar een gratis Mini-abonnement. U behoudt daarmee uw pas, maar betaalt niets meer voor uw abonnement. Wel kunt u nog steeds één artikel per maand lenen voor een periode van twee weken. Ook kunt u de pas blijven gebruiken om in te loggen op onze pc's en voor toilet bezoek.
Een Mini-abonnement kan op elk moment zonder extra inschrijfkosten weer worden opgewaardeerd naar een ander abonnement.
Betalen
U kunt uw (gewijzigde) IBAN aan ons doorgeven via ons contactformulier. Wij verwerken dan uw IBAN in onze administratie en sturen u een (nieuwe) ‘Doorlopende SEPA machtiging’. Vermeld in het bericht altijd uw:
- pasnummer
- volledige naam
- adres en woonplaats
- geboortedatum
- oude IBAN
- nieuwe IBAN
Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld/leengeld/printjes betalen bij De Bieb:
- Met PIN bij de betaalautomaat (denk aan uw klantenpas).
- Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie (denk aan uw klantenpas).
- Met iDEAL vanaf € 3.
Zie voor meer informatie vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
Uw abonnement betaalt u via automatische incasso.
Als u gebruik maakt van internetbankieren bij Rabobank, ABN AMRO, ASN Bank, Fortis, Friesland Bank, ING, SNS Bank of SNS Regio Bank, kunt u met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van uw eigen bank.
U kunt uw betalingen bij De Bieb vanaf € 3 voldoen met iDEAL.
Stap 1. Log in bij Mijn menu.
Stap 2. Kies voor Details financiële posten.
Stap 3. Selecteer de openstaande bedragen die u wilt voldoen en klik op de knop Betalen via iDEAL.
Stap 4. Kies vervolgens uw bank. U komt nu op de iDEAL pagina van uw bank waar u de betaling kunt regelen.
Het IBAN van De Bieb voor de Zaanstreek is: NL07 RABO 0394 9243 71
Vermeld altijd uw pasnummer bij uw betaling.
Bibliotheek Wise-app
U kunt met de gratis Bibliotheek Wise-app eenvoudig uw bibliotheekzaken regelen waar en wanneer u maar wilt!
- Verlengen
- Reserveren
- Zoeken in de catalogus
- Aanwinsten bekijken
- Uw gegevens beheren.
U kunt via deze app ook voor iemand anders (bijvoorbeeld uw kinderen) verlengen.
U kunt inloggen bij de gratis Bibliotheek Wise-app met uw pasnummer/gebruikersnaam en het wachtwoord voor Mijn menu.
Klik in de app op Wachtwoord kwijt? om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Ja, u kunt via de app ook voor iemand anders (bijv. uw kinderen) artikelen verlengen óf iemand anders toestemming geven om voor u te verlengen. U stelt één keer per persoon de machtiging in en in de toekomst kunt u artikelen voor of door een ander (laten) verlengen zonder steeds opnieuw te hoeven inloggen.
Klantenpas
Blokkeer zo snel mogelijk uw klantenpas als u deze kwijt/verloren bent. U kunt uw pas zelf blokkeren op onze website door in te loggen bij 'Mijn menu'. Kies de optie: 'Klantenpas vermist melden'.
U kunt ook uw pas laten blokkeren door ons te mailen via het contactformulier, te bellen of een WhatsApp bericht te sturen naar (075) 617 22 52 (op werkdagen tussen tussen 9:00 en 15:00 uur).
U kunt op vertoon van geldige legitimatie tijdens normale openingsuren in een van onze vestigingen een nieuwe klantenpas aanvragen. Dit kost € 3,50.
Lenen & Inleveren
Nee, er staat dezelfde collectie als voorheen. Wij hebben wel om ruimte te creëren meer boeken in een kast gezet. Daardoor hebben wij kasten weg kunnen halen.
Het aantal artikelen dat u kunt lenen en de uitleentermijn hangt af van uw abonnement. Bekijk een overzicht van onze abonnementen.
Verlengen
U kunt de uitleentermijn van door u geleende artikelen* verlengen:
- via Mijn menu op debieb.nl;
- met de gratis Bibliotheek Wise-app voor uw tablet of smartphone (iOS/Android)
- in een van onze vestigingen.
Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een ‘Bevestiging van verlenging’ met informatie omtrent de verlenging.
Kosten voor verlengen
Verlengen van een artikel is de eerste keer gratis. Daarna betaalt u € 0,20 per verlenging, per artikel. Artikelen worden verlengd vanaf de datum waarop u ze verlengt en u kunt een artikel maximaal 4 keer verlengen.
* Artikelen die voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek aangevraagd zijn kunnen niet verlengd worden.
Verlengen niet mogelijk
In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:
- Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
- Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
- U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
- U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb? - U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
- Het artikel is voor u aangevraagd bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek.
Ja, u kunt in De Bieb Zaandam en Krommenie lenen als u de barcode van uw klantenpas heeft opgeslagen in een app voor klantenpassen.
De uitleenbalies en betaalautomaat in De Bieb Zaandam en Krommenie zijn voorzien van een een barcodescanner waarmee u uw klantenpas kunt scannen.
Ja, u kunt u aanmelden voor onze gratis Inleverattendering. Enkele dagen voordat de uitleentermijn van de door u geleende artikelen afloopt krijgt u een mail van ons. U heeft dan nog de tijd om de artikelen terug te brengen of om de uitleentermijn te verlengen*.
Inleverattendering ontvangen
Stap 1. Log in bij Mijn menu of de Bibliotheek Wise-app.
Stap 2. Ga naar Berichtvoorkeuren.
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Inleverattentie.
De Inleverattendering is een gratis service. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.
* U kunt de door u geleende artikelen bijna altijd verlengen. In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:
- Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
- Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
- U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
- U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
U kunt met iDEAL betalen in Mijn menu. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb? - U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
- Het is een artikel van een bibliotheek buiten de Zaanstreek.
Ja, u kunt artikelen aanvragen bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek. U betaalt € 5 per externe aanvraag en een aanvraag bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek kan niet worden geannuleerd.
Vraag een titel online aan via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android).
Aanvragen niet mogelijk
U kunt in de volgende gevallen geen externe aanvraag doen:
- U heeft al 5 reserveringen openstaan.
- U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb? - U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
U kunt speelleermaterialen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek behalve in De Bieb Oostzaan.
Nee, u heeft geen klantenpas nodig om de door u geleende artikelen in te kunnen leveren. Om een artikel te lenen heeft u wel altijd een pas nodig.
Ja, u kunt de artikelen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek behalve in De Bieb Oostzaan.
Artikelen geleend bij de BiebBus
In de BiebBussen kunnen alleen artikelen worden ingeleverd die geleend zijn bij de BiebBus.
Wij brengen kosten in rekening voor geleende artikelen die niet binnen de gestelde uitleentermijn worden teruggebracht.
Artikelen | Telaatgeld per dag | Maximum telaatgeld |
(luister)boeken | € 0,10 | € 3 |
tijdschriften | € 0,10 | € 3 |
speelleermaterialen | € 0,10 | € 3 |
cd-roms | € 0,20 | € 6 |
e-books | geen telaatgeld | geen telaatgeld |
Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld en/of leengeld betalen bij De Bieb:
- Met PIN bij de betaalautomaat.
- Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie.
- Met iDEAL vanaf € 3.
Zie voor meer informatie vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
Mijn menu
In Mijn menu kunt u het volgende bekijken en aanpassen:
Wat heb ik thuis
- Overzicht bekijken van de artikelen die u op dat moment leent.
- De uitleentermijn van de door u geleende artikelen verlengen.
Mijn reserveringen
- Overzicht van de door u gereserveerde artikelen.
- Reserveringen uit de collectie van De Bieb annuleren zolang deze nog niet verwerkt zijn.
- Wanneer u uw reservering niet ophaalt of als u deze niet tijdig annuleert brengen wij € 1,00 in rekening (Jeugdabonnementen uitgezonderd).
- Externe aanvragen bij bibliotheken buiten de Zaanstreek kunnen niet worden geannuleerd.
Mijn gegevens
- Overzicht van uw gegevens zoals deze bij De Bieb bekend zijn bekijken.
- Uw inloggegevens en adresgegevens wijzigen.
- Uw e-mailadres invoeren/wijzigen.
Details financiële posten
- Overzicht van de bedragen die nog open staan voor betaling.
- Direct betalen met iDEAL vanaf € 3.
- Strippen aanschaffen voor Strippenkaartabonnement.
Recent betaalde posten
- Overzicht bekijken van de betalingen die u onlangs heeft gedaan.
Berichtvoorkeuren
Uzelf aanmelden voor de gratis:
- Inleverattentie. E-mail wanneer de uitleentermijn van de door u geleende artikelen bijna is afgelopen.
- Reserverings(ophaal)bericht. E-mail zodra uw reservering klaarstaat.
- Aanwinstenmail: E-mail zodra er nieuwe artikelen in de collectie zijn opgenomen. U kunt aangeven van welke genre's/artikelen u op de hoogte wenst te blijven.
MuziekWeb
- Bestel hier uw cd's of muziek-dvd's.
Overige zaken
- Uw gegevens wijzigen
- Inbox met berichten van De Bieb.
- Uw klantenpas vermist melden (blokkeren).
- Verlanglijst aanmaken met titels die u nog wilt lezen, zien of beluisteren.
- Persoonlijk advies.
U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer (of gebruikersnaam) en wachtwoord nodig. Het pasnummer vindt u op uw klantenpas en begint met 750.
Gebruikersnaam
Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.
U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer/zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Het pasnummer vindt u op de klantenpas en begint met '750'.
Wachtwoord of gebruikersnaam vergeten? Vraag deze dan opnieuw aan.
U kunt nadat u bent ingelogd bij Mijn menu een zelfgekozen wachtwoord (en gebruikersnaam) instellen. Uw wachtwoord voor Mijn menu moet bestaan uit:
- een aaneengesloten reeks van 8 of meer tekens
- ten minste 1 hoofdletter
- ten minste 1 kleine letter
- ten minste 1 cijfer
- ten minste 1 teken ! @ $ % ^* ( ) < > ?
Let op! Gebruik géén spatie tab & # |
Nieuw wachtwoord werkt niet
Heeft u een nieuw wachtwoord ingesteld voor Mijn menu maar kunt u hiermee niet inloggen? Dan kan het zijn dat u de cookies in uw browser/cookies op uw pc/tablet een keer moet verwijderen. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit doet:
Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Google Chrome? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Microsoft Edge of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestricties zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op geen van de browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.
Internet Explorer of Windows XP
Gebruikt u Internet Explorer of Windows XP? Dan kan het voorkomen dat onze website niet (goed) functioneert. Omdat Microsoft in 2022 stopt met Internet Explorer en in 2014 al was gestopt met Windows XP worden deze browsers niet langer ondersteund. Microsoft adviseert gebruikers om over te stappen op Microsoft Edge.
Meer informatie over Internet Explorer
Verouderde webbrowser
Als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.
Als u niet kunt inloggen met uw nieuwe wachtwoord dan kan het zijn dat u de cookies in uw browser/cookies op uw pc/tablet een keer moet verwijderen. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit kunt doen:
Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Google Chrome? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Microsoft Edge of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestricties zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op geen van de browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.
Internet Explorer of Windows XP
Gebruikt u Internet Explorer of Windows XP? Dan kan het voorkomen dat onze website nit (goed) functioneert. Omdat Microsoft in 2022 stopt met Internet Explorer en in 2014 al was gestopt met Windows XP worden deze browsers niet langer ondersteund. Microsoft adviseert gebruikers om over te stappen op Microsoft Edge.
Meer informatie over Internet Explorer
Verouderde webbrowser
Als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.
Als u niet al uw gegevens kunt zien in Mijn menu dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw apparaat automatisch een oudere versie van de website wordt geladen. U kunt dan de cookies verwijderen. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit doet:
Toont een browser, bijvoorbeeld Google Chrome, niet al uw gegevens? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Microsoft Edge of Firefox. Werkt de site niet naar behoren op verschillende browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.
Openstaand bedrag € 5 of meer
Uw pas wordt geblokkeerd als het openstaande bedrag op uw pas € 5 of hoger is. Bij een geblokeerde pas worden minder gegevens in Mijn menu getoond. U ziet de melding 'Uw privé-functies zijn beperkt: er zijn nog financiële verplichtingen.'
Deze blokkering vervalt zodra het openstaande bedrag minder dan € 5 is.
Internet Explorer of Windows XP
Gebruikt u Internet Explorer of Windows XP? Dan kan het voorkomen dat onze website niet (goed) functioneert. Omdat Microsoft in 2022 stopt met Internet Explorer en in 2014 al was gestopt met Windows XP worden deze browsers niet langer ondersteund. Microsoft adviseert gebruikers om over te stappen op Microsoft Edge.
Meer informatie over Internet Explorer
Verouderde webbrowser
Als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.
Als u niet kunt verlengen/reserveren via Mijn menu dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw apparaat automatisch een oudere versie van de website wordt geladen. U kunt dan de cookies verwijderen. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit doet:
Werkt de site niet naar behoren op verschillende browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.
Openstaand bedrag € 5 of meer
Uw pas wordt geblokkeerd als het openstaande bedrag op uw pas € 5 of hoger is. Bij een geblokeerde pas worden minder gegevens in Mijn menu getoond. U ziet de melding 'Uw privé-functies zijn beperkt: er zijn nog financiële verplichtingen.'
Deze blokkering vervalt zodra het openstaande bedrag minder dan € 5 is.
Internet Explorer of Windows XP
Gebruikt u Internet Explorer of Windows XP? Dan kan het voorkomen dat onze website niet (goed) functioneert. Omdat Microsoft in 2022 stopt met Internet Explorer en in 2014 al was gestopt met Windows XP worden deze browsers niet langer ondersteund. Microsoft adviseert gebruikers om over te stappen op Microsoft Edge.
Meer informatie over stop Internet Explorer
Verouderde webbrowser
Als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.
Reserveren & Verlengen
- Via de catalogus op onze website debieb.nl.
U kunt een artikel reserveren door de gewenste titel op te zoeken via de catalogus op onze website debieb.nl en dan op de blauwe knop ‘Reserveer’ te klikken. - Via ‘Mijn menu’ op debieb.nl.
U kunt vanuit ‘Mijn menu’ klikken op het tabblad ‘Persoonlijk advies’ om een titel te selecteren en direct te reserveren. U kunt daarna in ‘Mijn menu’ onder het kopje ‘Mijn reserveringen’ uw gemaakte reserveringen zien. - Via de Bibliotheek Wise-app.
U kunt een artikel reserveren door de gewenste titel op te zoeken via de Bibliotheek Wise-app via het tabblad ‘Bibliotheek’ de gewenste titel op te zoeken en op de oranje knop ‘Reserveer’ te klikken.
Reservering ophalen
U ontvangt per mail een bericht zodra uw reserverling klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu.
Stap 1. Log in bij Mijn menu (rechtsboven op onze website).
Stap 2. Ga naar Mijn gegevens en klik op Berichtvoorkeuren (met keuze).
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Reserverings(ophaal)bericht.
Geen e-mailadres?
Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u uw reserveringsophaalbericht per post. Wij brengen voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen in plaats van via de post.
Reserveren niet mogelijk
U kunt in de volgende gevallen artikelen niet reserveren:
- U heeft al 5 reserveringen openstaan.
- U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb? - U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
- Het artikel is alleen in De Bieb Oostzaan aanwezig.
Daar is geen personeel (meer) aanwezig om reserveringen te verwerken.
Ja, u kunt artikelen reserveren bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek.
Reserveren bij een bibliotheek in Noord of Zuid-Holland (OBA uitgezonderd)
U betaalt € 1 per externe aanvraag en een aanvraag bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek kan niet worden geannuleerd.
Reserveer online via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android).
Reserveren bij een bibliotheek uit een andere provincie of de OBA
U betaalt € 3,50 per externe aanvraag en een aanvraag bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek kan niet worden geannuleerd.
Reserveer online via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android).
Wij zijn voor deze dienst afhankelijk van andere bibliotheken in Nederland. Helaas kunnen we niet garanderen dat de door u gewenste titel (op korte termijn) beschikbaar is en hopen op uw begrip in deze.
Reservering ophalen
U ontvangt gratis per mail een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu.
Stap 1. Log in bij Mijn menu (rechtsboven op onze website).
Stap 2. Ga naar Berichtvoorkeuren.
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Reserverings(ophaal)bericht.
Geen e-mailadres?
Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u uw reserveringsophaalbericht per post. Wij brengen voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen in plaats van via de post.
Reserveren niet mogelijk
U kunt in de volgende gevallen artikelen niet reserveren:
- U heeft al 5 reserveringen openstaan.
- U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb? - U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
U kunt in de volgende gevallen artikelen niet reserveren:
-
U heeft al 5 reserveringen openstaan.
- U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
- U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
- U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
- Het artikel is alleen in De Bieb Oostzaan aanwezig.
Hier is geen personeel (meer) aanwezig om reserveringen te verwerken. - De vestigingen van De Bieb zijn gesloten. Kijk op debieb.nl/corona voor meer informatie.
Lang lenen
Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. 6 weken i.p.v. 3 weken. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een dvd betaalt u voor iedere (extra) leentermijn ook € 2,80 leengeld.
U ontvangt gratis per mail een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door via ons contactformulier of via Mijn menu.
Stap 1. Log in bij Mijn menu of de Bibliotheek Wise-app.
Stap 2. Ga naar Berichtvoorkeuren.
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Reserverings(ophaal)bericht.
Vanaf 1 mei 2022 gelden voor alle abonnementen (behalve het Jeugdabonnement) nieuwe voorwaarden voor deze service: wanneer u uw reservering niet ophaalt of als u deze niet tijdig annuleert brengen wij € 1,00 per artikel in rekening. Lees meer
Geen e-mailadres?
Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u uw reserveringsophaalbericht per post. Wij brengen voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen in plaats van via de post.
Gratis Bibliotheek Wise-app
U kunt ook in de gratis Bibliotheek Wise-app zien of uw reservering voor u klaar staat.
Annuleren
U kunt uw reservering annuleren zolang het bericht ‘Binnengekomen reservering' niet is verzonden.
Stap 1. Log in bij Mijn menu of de Bibliotheek Wise-app.
Stap 2. Ga naar 'Mijn Reserveringen'.
Stap 3. Klik op button 'Annuleren'.
Stap 4. Bevestig de annuleren via de button 'Reservering annuleren'.
Wanneer u uw reservering niet ophaalt of als u deze niet tijdig annuleert brengen wij € 1,00 per artikel in rekening (Jeugdabonnementen uitgezonderd).
Pauzeren
U kunt een openstaande reservering pauzeren zolang u geen bericht van De Bieb heeft ontvangen dat reservering voor u klaar staat. Met deze mogelijkheid kunt u een reservering pauzeren als u een artikel voor een bepaalde tijd niet kunt ophalen (bijv. door vakantie). Door deze optie te selecteren verliest u niet uw plaats in de wachtrij. Pauzeren kan eenvoudig in Mijn menu via de website of de Bibliotheek Wise-app.
Stap 1. Ga naar Mijn Menu en klik op 'Mijn reserveringen'.
Stap 2. Klik op de knop 'Wijzigen' naast de reservering.
Stap 3. Klik op de tegel 'STEL EEN START- EN STOPDATUM IN'.
Stap 4. Vul de gewenste data in: van wanneer tot wanneer moet de reservering worden gepauzeerd?
Stap 5. Klik op ‘Wijzigen’.
In het overzicht met reserveringen wordt getoond wanneer de reservering actief is. Wilt u de reservering eerder hervatten of wijzigen, selecteerd dan de reservering en klik op 'Wijzigen'.
Ja, u kunt de uitleentermijn van door u geleende artikelen verlengen*. U kunt zelf verlengen:
- via Mijn menu op debieb.nl (u kunt rechtsboven op de site inloggen). Kijk bij 'Wat heb ik thuis';
- met de gratis Bibliotheek Wise-app voor uw tablet of smartphone (iOS/Android). Kijk bij 'Wat heb ik thuis';
- bij de uitleenbalie in een van onze vestigingen.
Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een ‘Bevestiging van verlenging’ met informatie omtrent de verlenging.
Kosten voor verlengen
Verlengen van een artikel is de eerste keer gratis. Daarna betaalt u € 0,20 per verlenging, per artikel. Artikelen worden verlengd vanaf de datum waarop u ze verlengt en u kunt een artikel maximaal 4 keer verlengen.
* Artikelen die voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek aangevraagd zijn kunnen niet verlengd worden.
Verlengen niet mogelijk
In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:
- Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
- Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
- U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
- U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb? - U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
- Het artikel is voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek aangevraagd.
Dubbele leentermijn
Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. 6 weken i.p.v. 3 weken. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een dvd betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld.
U kunt de door u geleende artikelen bijna altijd verlengen. In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:
- Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
- Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
- U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
- U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
U kunt met iDEAL betalen in Mijn menu. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb? - U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
- Het is een artikel van een bibliotheek buiten de Zaanstreek.
Lang lenen
Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. 6 weken i.p.v. 3 weken. Per artikel betaalt u € 0,20.
Pc's & wifi
Als lid van De Bieb kunt u in alle vestigingen van De Bieb gratis gebruikmaken van de pc’s met internettoegang en Word, Excel en PowerPoint.
Aanmelden kan met uw klantenpas (pasnummer) en het wachtwoord dat u gebruikt om in te loggen bij Mijn menu op debieb.nl.
Tijdens de selfservice-uren kunt u gedurende één uur gebruik van de pc's maken. Verlengen kan vanaf 12:00 uur.
Tijdens de selfservice-uren kunt u gedurende 3 uur gebruikmaken van de pc's. Verlengen kan zodra de klantenservice aanwezig is.
Met een Internetabonnement kunt u minimaal 6 uur per dag internetten.
Ja, u kunt in zwart/wit en kleur printen in De Bieb Zaandam, Krommenie en Wormer. U kunt ook vanuit huis/vanaf uw eigen apparaat een printopdracht geven.
U heeft in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek met uw laptop, smartphone of tablet toegang tot gratis wifi. U maakt direct verbinding met ons wifi-netwerk 'De Bieb publiek'. U heeft hiervoor geen wachtwoord nodig en gratis wifi is ook beschikbaar als u geen lid bent van De Bieb.
Overig
Wij horen graag van u. U kunt uw vragen, klachten en suggesties aan ons doorgeven via het online contactformulier. Binnen vijf werkdagen ontvangt u een reactie.
U kunt ook bellen of een WhatsApp bericht sturen naar (075) 617 22 52. Op werkdagen zijn wij tussen 9:00 en 15:00 uur bereikbaar.
Heeft u vragen over uw abonnement? Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn.
De Bieb voor de Zaanstreek hanteert de wettelijke regels voor de bescherming van uw privacy, zoals vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De Bieb voor de Zaanstreek respecteert uw privacy en behandelt de persoonlijke informatie die u (in de bibliotheek, via de website en/of anderszins) aan ons verschaft altijd vertrouwelijk en in overeenstemming met de wettelijke regels. In onze Privacyverklaring leest u hoe wij dit doen.
Met een klantenpas van De Bieb voor de Zaanstreek kunt u lenen bij andere bibliotheken in Nederland. U heeft daarvoor een geldig abonnement nodig, ons Mini-abonnement en de Strippenkaart zijn uitgesloten. Uw huidige Biebpas is landelijk geldig en u ontvangt dus geen nieuwe/aparte pas. Vraag naar de voorwaarden bij de gastbibliotheek.
Ik ben lid van een bibliotheek in Noord of Zuid-Holland (OBA uitgezonderd)
Heeft u een abonnement bij een bibliotheek in Noord of Zuid-Holland? Dan kunt u met de pas van uw eigen bibliotheek lenen bij De Bieb voor de Zaanstreek. Abonnementen van de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) zijn uitgesloten.
Ik ben lid van een bibliotheek buiten Noord en Zuid-Holland of de OBA
Bent u lid van een bibliotheek in een andere provincie of van de OBA? Met de meeste abonnementen van een andere bibliotheek kunt u lid worden van De Bieb voor de Zaanstreek. Sommige (goedkopere) abonnementen zijn uitgesloten, vraag dit na bij uw eigen bibliotheek. U betaalt bij ons eenmalig € 5 voor gastlenen en u kunt 10 artikelen voor 3 weken lenen bij De Bieb.