Welkom bij De Bieb!

Klantenservice

Contact met De Bieb

Wilt u contact opnemen met De Bieb? Hier vindt u de verschillende contactmogelijkheden. Wij horen graag van u, want zo kunnen we onze dienstverlening nog beter afstemmen op uw wensen.

Voor al onze vestigingen kunt u op werkdagen van 9:00 tot 12:00 uur bellen met
(075) 617 22 52.
Heeft u een vraag over uw abonnement? Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn.

Voor antwoord op uw vragen op overige tijdstippen verwijzen wij u graag naar onze Veelgestelde vragen.

Het postadres van De Bieb is:
De Bieb voor de Zaanstreek
Postbus 2105
1500 GC Zaandam

Alle adressen en openingstijden van onze vestigingen

Contact met De BiebAcademy

Wilt u zich aanmelden voor een van onze trainingen? Of meer informatie over ons aanbod?
We horen graag van u!

Voor De BiebAcademy kunt u bellen met (075) 711 10 25, maandag tot en met donderdag van 9:00 tot 17:00 uur. 

Voor antwoord op uw vragen op overige tijdstippen verwijzen wij u graag naar onze Veelgestelde vragen over De BiebAcademy.

Vestigingen en openingstijden

De Bieb Zaandam

Contactgegevens

Adres

Westzijde 170A
1506 EK Zaandam

Telefoon

(075) 617 22 52
op werkdagen van 9:00 tot 12:00 uur

E-mail
Faciliteiten
  • Gratis Wifi en internet
  • Printen en scannen
  • Kopiëren
  • Leescafé
  • (individuele) werkplekken
  • Cursusruimte
  • Expositieruimte
  • Parkeerplaatsen:
    De Bieb Zaandam is gevestigd in de Zaanse Chocoladefabriek. Bij de Zaanse Chocoladefabriek is volop (betaalde) parkeergelegenheid aanwezig. 
    U krijgt als klant van De Bieb korting en u betaalt € 1 voor 1 1/2 uur. Daarna betaalt u € 0,50 per half uur. Als u binnen 20 minuten uitrijdt is parkeren gratis.
Toegankelijkheid
  • Parkeervoorziening minder validen:
    De Bieb Zaandam is gevestigd in de Zaanse Chocoladefabriek. Bij de Zaanse Chocoladefabriek is volop (betaalde) parkeergelegenheid aanwezig. 
    U krijgt als klant van De Bieb korting en u betaalt € 1 voor 1 1/2 uur. Daarna betaalt u € 0,50 per half uur. Als u binnen 20 minuten uitrijdt is parkeren gratis.
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair minder validen
  • Lift

Openingstijden

maandag

08:30 - 20:30 uur  |  selfservice tot 13:00 uur

dinsdag

08:30 - 20:30 uur  |  selfservice tot 13:00 uur

woensdag

08:30 - 20:30 uur  |  selfservice tot 13:00 uur

donderdag

08:30 - 20:30 uur  |  selfservice tot 13:00 uur

vrijdag

08:30 - 20:30 uur  |  selfservice tot 13:00 uur

zaterdag

11:00 - 15:00 uur

zondag

11:00 - 15:00 uur  september t/m mei

Selfservice

Tijdens de selfservice-uren in De Bieb Zaandam kunt u van veel voorzieningen gebruik maken. U kunt:

  • artikelen lenen en terugbrengen (artikelen van bibliotheken buiten de Zaanstreek uitgezonderd);
  • gratis internetten (voor leden);
  • gebruik maken van gratis WiFi;
  • kranten en tijdschriften lezen;
  • betalen met pin en muntgeld bij de betaalautomaat;
  • lid worden.

U kunt voor overige diensten en vragen tijdens reguliere openingstijden terecht bij de klantenservice. Onze medewerkers staan vanaf 13:00 uur voor u klaar.

Aangepaste openingstijden 2019/2020

2019

Pakjesavond | 5 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

Kerstavond | 24 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

1e Kerstdag | 25 december
Vestiging gesloten.

2e Kerstdag | 26 december
Vestiging gesloten. 

Oudjaarsdag | 31 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

2020

Nieuwjaarsdag | 1 januari
Vestiging gesloten.

Eerste Paasdag | 12 april 
Vestiging gesloten.

Tweede Paasdag | 13 april
Vestiging gesloten. 

Koningsdag | 27 april
Vestiging gesloten.

Hemelvaartsdag | 21 mei
Vestiging gesloten.

Eerste Pinksterdag | 31 mei
Vestiging gesloten.

Tweede Pinksterdag | 1 juni
Vestiging gesloten.

De Bieb Krommenie

Contactgegevens

Adres

Heiligeweg 170
1561 DM Krommenie

Telefoon

(075) 617 22 52
op werkdagen van 9:00 tot 12:00 uur

E-mail
Faciliteiten
Toegankelijkheid
  • Parkeervoorziening minder validen
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair minder validen

Openingstijden

maandag

09:00 - 20:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

dinsdag

09:00 - 20:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

woensdag

09:00 - 20:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

donderdag

09:00 - 20:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

vrijdag

09:00 - 20:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

zaterdag

11:00 - 15:00 uur

zondag

gesloten

Selfservice

Tijdens de selfservice-uren in De Bieb Krommenie kunt u van veel voorzieningen gebruik maken. U kunt:

  • artikelen lenen en terugbrengen (artikelen van bibliotheken buiten de Zaanstreek uitgezonderd);
  • gratis internetten (voor leden);
  • gebruik maken van gratis WiFi;
  • kranten en tijdschriften lezen;
  • betalen met pin en muntgeld bij de betaalautomaat;
  • lid worden.

U kunt voor overige diensten en vragen tijdens reguliere openingstijden terecht bij de klantenservice. Onze medewerkers staan vanaf 14:00 uur voor u klaar.

Aangepaste openingstijden 2019/2020

2019

Pakjesavond | 5 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

Kerstavond | 24 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

1e Kerstdag | 25 december
Vestiging gesloten.

2e Kerstdag | 26 december
Vestiging gesloten. 

Oudjaarsdag | 31 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

2020

Nieuwjaarsdag | 1 januari
Vestiging gesloten.

Eerste Paasdag | 12 april 
Vestiging gesloten.

Tweede Paasdag | 13 april
Vestiging gesloten. 

Koningsdag | 27 april
Vestiging gesloten.

Hemelvaartsdag | 21 mei
Vestiging gesloten.

Eerste Pinksterdag | 31 mei
Vestiging gesloten.

Tweede Pinksterdag | 1 juni
Vestiging gesloten.

De Bieb Wormer

Contactgegevens

Adres

Faunastraat 68
1531 WH Wormer

Telefoon

(075) 617 22 52
op werkdagen van 9:00 tot 12:00 uur

E-mail
Faciliteiten
Toegankelijkheid
  • Parkeervoorziening minder validen
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair minder validen

Openingstijden

maandag

09:00 - 20:30 uur | selfservice tot 14:00 uur

dinsdag

09:00 - 17:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

woensdag

09:00 - 17:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

donderdag

09:00 - 20:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

vrijdag

09:00 - 17:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

zaterdag

11:00 - 14:00 uur

zondag

gesloten

Selfservice

Tijdens de selfservice-uren in De Bieb Wormer kunt u van veel voorzieningen gebruik maken. U kunt:

  • artikelen lenen en terugbrengen (artikelen van bibliotheken buiten de Zaanstreek uitgezonderd);
  • gratis internetten (voor leden);
  • gebruik maken van gratis WiFi;
  • kranten en tijdschriften lezen;
  • betalen met pin bij de betaalautomaat.

U kunt voor overige diensten en vragen tijdens reguliere openingstijden terecht bij de klantenservice. Onze medewerkers staan vanaf 14:00 uur voor u klaar.

Aangepaste openingstijden 2019/2020

2019

Pakjesavond | 5 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

Kerstavond | 24 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

1e Kerstdag | 25 december
Vestiging gesloten.

2e Kerstdag | 26 december
Vestiging gesloten. 

Oudjaarsdag | 31 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

2020

Nieuwjaarsdag | 1 januari
Vestiging gesloten.

Eerste Paasdag | 12 april 
Vestiging gesloten.

Tweede Paasdag | 13 april
Vestiging gesloten. 

Koningsdag | 27 april
Vestiging gesloten.

Hemelvaartsdag | 21 mei
Vestiging gesloten.

Eerste Pinksterdag | 31 mei
Vestiging gesloten.

Tweede Pinksterdag | 1 juni
Vestiging gesloten.

De Bieb Oostzaan

Contactgegevens

Adres

Kerkbuurt 6
1511 BD Oostzaan

Telefoon

(075) 617 22 52
op werkdagen van 9:00 tot 12:00 uur

E-mail
Faciliteiten
Toegankelijkheid
  • Parkeervoorziening minder validen
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair minder validen

Openingstijden

maandag

09:00 - 17:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

dinsdag

09:00 - 17:30 uur  |  selfservice

woensdag

09:00 - 17:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

donderdag

09:00 - 17:30 uur  |  selfservice

vrijdag

09:00 - 17:30 uur  |  selfservice tot 14:00 uur

zaterdag
zondag

gesloten

Selfservice

U kunt tijdens de selfservice-uren bij De Bieb Oostzaan naar binnen door uw klantenpas tegen de paslezer op de deur te houden. Deze herkent u aan de 'Biebpas sticker'. Tijdens de selfservice-uren kunt u van de volgende voorzieningen gebruik maken:

  • Artikelen lenen en terugbrengen (artikelen van bibliotheken buiten de Zaanstreek uitgezonderd).
  • Gratis internetten (voor leden).
  • Gebruik maken van gratis WiFi.
  • Kranten en tijdschriften lezen.
  • Betalen met pin bij de inlever/uitleenbalie.

U kunt voor overige diensten en vragen tijdens reguliere openingstijden terecht bij de klantenservice. 
De gemeente Oostzaan stelt sinds 1 januari 2018 een beperkt budget beschikbaar voor de bibliotheekvoorziening in de KunstGreep. Wij vinden dit teleurstellend, maar willen toch samen met de gemeente doorgaan met het aanbieden van een zo goed mogelijke bibliotheekvoorziening voor de inwoners van Oostzaan. De beperkingen in het beschikbare budget hebben voor u de volgende consequenties.

Er zijn alleen nog medewerkers van De Bieb aanwezig op maandag, woensdag en vrijdag van 14:00 tot 17:30 uur om u te helpen met eventuele problemen of vragen. Kanttekening hierbij is dat tijdens deze periode ook teruggebrachte artikelen weer door de medewerker in de kast moeten worden gezet, dus de beschikbare tijd voor ondersteuning van klanten is beperkt.

Aangepaste openingstijden 2019/2020

2019

Pakjesavond | 5 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

Kerstavond | 24 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

1e Kerstdag | 25 december
Vestiging gesloten.

2e Kerstdag | 26 december
Vestiging gesloten. 

Oudjaarsdag | 31 december
Vestiging om 17:30 uur gesloten.

2020

Nieuwjaarsdag | 1 januari
Vestiging gesloten.

Eerste Paasdag | 12 april 
Vestiging gesloten.

Tweede Paasdag | 13 april
Vestiging gesloten. 

Koningsdag | 27 april
Vestiging gesloten.

Hemelvaartsdag | 21 mei
Vestiging gesloten.

Eerste Pinksterdag | 31 mei
Vestiging gesloten.

Tweede Pinksterdag | 1 juni
Vestiging gesloten.

Apps van De Bieb

E-books-app

Leen duizenden e-books bij de online Bibliotheek. Gratis bij een jaar- of Jeugdabonnement van De Bieb. Van romans tot thrillers, van non-fictie tot jeugd- en kinderboeken.

VakantieBieb-app

U leest met de VakantieBieb-app tijdens de zomervakantie met uw hele gezin gratis e-books! Vanaf juni staan in de app leuke jeugdboeken klaar en vanaf begin juli boeken voor volwassenen.

Bibliotheek Wise-app

Regel met de gratis Bibliotheek Wise-app uw bibliotheekzaken wanneer u maar wilt! Verlengen, reserveren, zoeken in de catalogus en meer.

LuisterBieb-app

U geniet met de gratis LuisterBieb-app van luisterboeken waar en wanneer u maar wilt. Voor (jeugd)leden van De Bieb is de complete collectie inclusief premiumtitels beschikbaar.

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over De Bieb? Kijk dan bij de veelgestelde vragen of uw vraag erbij staat.
Kunt u geen antwoord vinden dan helpt onze klantenservice u graag verder.

Abonnement

Hoe kan ik lid worden van De Bieb?

Welkom! U kunt lid worden bij de klantenservice in onze vestigingen op vertoon van een geldig legitimatiebewijs (in De Bieb Krommenie, Wormer en Oostzaan op werkdagen na 14:00 uur). 

U ontvangt bij inschrijving direct een klantenpas waarmee u in alle vestigingen van De Bieb artikelen kunt lenen. U betaalt eenmalig € 3,50 inschrijfkosten (€ 5 voor gastlenen). U kunt zich ook online inschrijven. Het abonnement van uw keuze kunt u direct afrekenen met iDEAL.

Ben je nog geen 14? Dan moeten je ouders/verzorgers een inschrijfformulier jeugd ondertekenen. Zo weten wij dat je lid mag worden van je ouders/verzorgers. Ook moet je je legitimatiebewijs laten zien. Heb je geen eigen legitimatiebewijs? Neem dan een van je ouders/verzorgers mee naar De Bieb.

Waarom heb ik nu ik 18 jaar ben geworden een Mini-abonnement gekregen?

Je hebt totdat je 18 wordt een gratis Jeugdabonnement op De Bieb. Zodra je 18 jaar bent geworden krijg je standaard een gratis Mini-abonnement waarmee je gratis één artikel per kalendermaand kunt lenen. Dit kan een boek, een DVD of een ander artikel uit de collectie van De Bieb zijn.

Wil je liever een ander abonnement? Dat kan natuurlijk! Je kunt eenvoudig overstappen bij de klantenservice in een van onze vestigingen of door een bericht te sturen via ons contactformulier. Het overzicht van de abonnementen van De Bieb kun je online bekijken en we adviseren je graag bij je keuze.

Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

U kunt op elk moment uw abonnement opzeggen of omzetten in een ander abonnement. Opzeggingen gaan in op de eerste dag van de tweede kalendermaand na de opzegging. Bijvoorbeeld: een opzegging in de maand april, gaat in op 1 juni. 
Uw abonnement kan pas worden beëindigd als u alle artikelen heeft ingeleverd en alle openstaande bedragen heeft voldaan.
U kunt uw opzegging eenvoudig via ons contactformulier doorgeven, telefonisch (op werkdagen van 9:00 tot 12:00 uur) of bij de klantenservice in een van onze vestigingen (op werkdagen na 14:00 uur). Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn!

Overstappen op gratis Mini-abonnement

In plaats van op te zeggen kunt u uw abonnement ook laten omzetten naar een gratis Mini-abonnement. U behoudt daarmee uw pas, maar betaalt geen contributie meer. Wel kunt u nog steeds één artikel per maand lenen voor een periode van twee weken. Ook kunt u de pas blijven gebruiken om in te loggen op onze pc's en voor toilet bezoek.
Een Mini-abonnement kan op elk moment zonder extra inschrijfkosten weer worden opgewaardeerd naar een ander abonnement.

Betalen

Hoe kan ik mijn bankrekeningnummer (IBAN) wijzigen?

Is uw bankrekeningnummer (IBAN) gewijzigd? Wij passen uw IBAN graag voor u aan. Vul ons contactformulier in en vermeld altijd uw:

  • pasnummer
  • volledige naam, adres en woonplaats
  • geboortedatum
  • oude IBAN
  • nieuwe IBAN
Hoe kan ik telaatgeld/leengeld/printjes betalen?

Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld/leengeld/printjes betalen bij De Bieb:

  • Met pin bij de betaalautomaat.
  • Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie.
  • Met iDEAL vanaf € 3.
    Zie voor meer informatie vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Uw abbonnement betaalt u via automatische incasso.

Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Als u gebruik maakt van internetbankieren bij Rabobank, ABN AMRO, ASN Bank, Fortis, Friesland Bank, ING, SNS Bank of SNS Regio Bank, kunt u met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van uw eigen bank.
U kunt uw betalingen bij De Bieb vanaf € 3 voldoen met iDEAL.

Stap 1. Log in bij Mijn menu.

Stap 2. Kies voor de optie Details financiële posten.

Stap 3. Selecteer de openstaande bedragen die u wilt voldoen en klik op de knop Betalen via iDEAL.

Stap 4. Kies vervolgens uw bank. U komt nu op de iDEAL pagina van uw bank waar u de betaling kunt regelen.

Klantenpas

Wat moet ik doen als ik mijn klantenpas kwijt/verloren ben?

Blokkeer zo snel mogelijk uw klantenpas als u deze kwijt/verloren bent. U kunt uw pas zelf blokkeren op onze website door in te loggen bij 'Mijn menu'. Kies de optie: 'Klantenpas vermist melden'.
U kunt ook uw pas laten blokkeren door ons te mailen via het contactformulier of door ons te bellen. Bel op werkdagen tussen 9:00 en 12:00 uur met (075) 617 22 52.

Hoe vraag ik een nieuwe klantenpas aan?

U kunt op vertoon van geldige legitimatie tijdens normale openingsuren in een van onze vestigingen een nieuwe klantenpas aanvragen. Dit kost € 3,50.

Lenen & Inleveren

Hoeveel artikelen mag ik lenen en voor hoe lang?

Het aantal artikelen dat u kunt lenen en de uitleentermijn hangt af van uw abonnement: overzicht van onze abonnementen. Jeugd met een Jeugdabonnement (tot 18 jaar) kan 10 artikelen lenen voor maximaal drie weken.

Lang lenen

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. Per artikel betaalt u dan € 0,20. Voor een DVD betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld.

Kan ik een herinnering krijgen wanneer de uitleentermijn afloopt?

U kunt u aanmelden voor onze gratis Inleverattentie. U krijgt dan enkele dagen voordat de uitleentermijn van de door u geleende artikelen afloopt een mail van ons.
Log in bij Mijn menu > Mijn gegevens > Berichtvoorkeuren > Inleverattentie. Klik op 'wijzigen' en kies voor 'E-mail'.

U kunt u natuurlijk ook bij de klantenservice in een van onze vestigingen aanmelden.
De inleverattentie is een gratis service. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.

Wat als ik een artikel wil lenen dat De Bieb niet in de collectie heeft?

U kunt titels aanvragen bij bibliotheken buiten de Zaanstreek. Dit kost € 3,50 per aanvraag.
Boeken, cd-roms en luisterboeken kunt u aanvragen via Bibliotheek.nl. U vindt het Bibliotheek.nl menu in onze catalogus.

!! Deze dienst is tijdelijk niet beschikbaar.

Cd's en muziek-dvd's

Via MuziekWeb (CDR) kunt u cd's en muziek-dvd's aangevragen. U betaalt per aangevraagd artikel € 3,50. Heeft u een Topabonnement? Dan betaalt u slechts € 1,50 per artikel.
Om aan te vragen logt u in bij Mijn menu. Klik in Mijn Menu op Mijn MuziekWeb.

Hoe lang mag ik artikelen houden die niet uit de collectie van De Bieb komen?

Cd's en muziek-dvd's die u leent via MuziekWeb mag u één week houden.
Boeken van een bibliotheek buiten de Zaanstreek mag u maximaal drie weken houden.

Waar en hoe kan ik speelleermaterialen inleveren?

U kunt speelleermaterialen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek. In De Bieb Krommenie kunt u speelleermaterialen alleen inleveren tijdens de normale openingsuren omdat deze niet in de inleverautomaat kunnen.

Heb ik mijn pas nodig als ik artikelen wil inleveren?

U heeft geen pas nodig om de door u geleende artikelen in te kunnen leveren. Om een artikel te lenen heeft u wel altijd een pas nodig.

Kan ik artikelen inleveren bij een andere vestiging van De Bieb?

U kunt de artikelen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek.

Artikelen geleend bij de BiebBus

In de BiebBussen kunt u alleen artikelen inleveren die geleend zijn bij de BiebBus.

Wat kost het als ik te laat ben met inleveren?

Wij brengen kosten in rekening voor geleende artikelen die niet binnen de gestelde uitleentermijn worden teruggebracht. 

Artikelen  Telaatgeld per dag  Maximum telaatgeld
(luister)boeken  € 0,10  € 3
tijdschriften  € 0,10  € 3
speelleermaterialen  € 0,10  € 3
dvd's, cd-roms  € 0,20  € 6
e-books  -  -

Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld en/of leengeld betalen bij De Bieb:

  • Met pin bij de betaalautomaat.
  • Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie.
  • Met iDEAL vanaf € 3.
    Zie voor meer informatie vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Mijn menu

Wat kan ik doen in Mijn menu?

In Mijn menu kunt u het volgende bekijken en aanpassen:

Wat heb ik thuis? 

  • Overzicht bekijken van de artikelen die u op dat moment leent.
  • De uitleentermijn van de door u geleende artikelen verlengen.

Mijn gegevens

  • Overzicht van uw gegevens zoals deze bij De Bieb bekend zijn.
  • Uw e-mailadres invoeren/wijzigen.
  • Uzelf aanmelden voor de Inleverattentie (e-mail wanneer uitleentermijn van geleende artikelen bijna is afgelopen).
  • Uzelf aanmelden voor Reserverings(ophaal)bericht (reservering staat voor u klaar).

Mijn reserveringen

  • Overzicht van de door u gereserveerde artikelen.
  • Reserveringen annuleren.

Details financiële posten

  • Overzicht van de bedragen die nog open staan voor betaling.
  • Direct betalen met iDEAL vanaf € 3.

Recent betaalde posten

  • Overzicht bekijken van de betalingen die u onlangs heeft gedaan.

Aanwinstenmail

  • E-mail ontvangen zodra er nieuwe artikelen in de collectie zijn opgenomen.
  • U kunt aangeven van welke genre's/artikelen u op de hoogte wenst te blijven.

Mijn MuziekWeb

  • Bestel hier uw cd's of muziek-dvd's.

Overige zaken

  • Uw wachtwoord wijzigen
  • Uw klantenpas vermist melden (blokkeren)
  • Verlanglijst aanmaken met titels die u nog wilt lezen, zien of beluisteren.
Wat is mijn wachtwoord voor Mijn menu?

U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer (of gebruikersnaam) en wachtwoord nodig. 
Het pasnummer vindt u op de klantenpas en begint met 750. 
Logt u voor het eerst in bij Mijn menu? Dan is het wachtwoord uw geboortedag en -maand (ddmm). Voorbeeld: 11 juli = 1107. Daarna vraagt het systeem u om een zelfgekozen wachtwoord in te stellen.

Uw wachtwoord voor Mijn menu moet bestaan uit:

  • een aaneengesloten reeks van 8 of meer tekens
  • ten minste 1 hoofdletter
  • ten minste 1 kleine letter
  • ten minste 1 cijfer
  • ten minste 1 teken (  ) ! * % $
    Let op! Gebruik géén spatie tab & # |

Bent u uw wachtwoord vergeten? U kunt een nieuw wachtwoord aanmaken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

Wat moet ik doen als ik niet kan inloggen?

U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer en wachtwoord nodig. Het pasnummer vindt u op de klantenpas en begint met '750'.
Uw gebruikersnaam is het pasnummer op uw klantenpas (dit begint met 750). Uw tijdelijke wachtwoord krijgt u bij inschrijving van onze klantenservice. Heeft u dit tijdelijke wachtwoord niet (meer)? Vraag dan een wachtwoord aan.

U kunt nadat u bent ingelogd bij Mijn menu een zelfgekozen wachtwoord (en gebruikersnaam) instellen. Uw wachtwoord voor Mijn menu moet bestaan uit:

  • een aaneengesloten reeks van 8 of meer tekens
  • ten minste 1 hoofdletter
  • ten minste 1 kleine letter
  • ten minste 1 cijfer
  • ten minste 1 teken (  ) ! * % $
    Let op! Gebruik géén spatie tab & # |

Nieuw wachtwoord werkt niet

Heeft u een nieuw wachtwoord ingesteld voor Mijn menu maar kunt u hiermee niet inloggen? Dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw pc/tablet automatisch het oude wachtwoord voor u wordt ingevuld. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit kunt wijzigen:

Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Internet Explorer? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Google Chrome of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestricties zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op geen van de browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.

Windows XP of verouderde webbrowser

Mocht u Windows XP gebruiken dan is deze informatie voor uw van belang. debieb.nl is overgegaan op een beveiligde omgeving (SSL), herkenbaar aan het slotje. Sinds 2014 biedt Microsoft helaas geen (beveiliging)updates of technische ondersteuning meer voor Windows XP en onze website zal dan ook in Windows XP niet (goed) geladen worden. Op de website van de Consumentenbond kunt u meer informatie vinden over het gebruik van Windows XP. 
Ook als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u in dat geval een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd maar kan niet inloggen?

Als u niet kunt inloggen met uw nieuwe wachtwoord dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw pc/tablet automatisch het oude wachtwoord voor u wordt ingevuld. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit kunt wijzigen:

Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Internet Explorer? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Google Chrome of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestrictie zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op alle browsers niet, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.

Windows XP of verouderde webbrowser

Mocht u Windows XP gebruiken dan is deze informatie voor uw van belang. debieb.nl is overgegaan op een beveiligde omgeving (SSL), herkenbaar aan het slotje. Sinds 2014 biedt Microsoft helaas geen (beveiliging)updates of technische ondersteuning meer voor Windows XP en onze website zal dan ook in Windows XP niet (goed) geladen worden. Op de website van de Consumentenbond kunt u meer informatie vinden over het gebruik van Windows XP.
Ook als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u in dat geval een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

Ik zie niet al mijn gegevens?

Als u niet al uw gegevens kunt zien in Mijn menu dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw pc/tablet automatisch een oudere versie van de website wordt geladen. U kunt dan de cookies verwijderen. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit doet:

Toont een browser, bijvoorbeeld Internet Explorer, niet al uw gegevens? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Google Chrome of Firefox. Werkt de site niet naar behoren op verschillende browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.

Windows XP of verouderde webbrowser

Mocht u Windows XP gebruiken dan is deze informatie voor uw van belang. debieb.nl is overgegaan op een beveiligde omgeving (SSL), herkenbaar aan het slotje. Sinds 2014 biedt Microsoft helaas geen (beveiliging)updates of technische ondersteuning meer voor Windows XP en onze website zal dan ook in Windows XP niet (goed) geladen worden. Op de website van de Consumentenbond kunt u meer informatie vinden over het gebruik van Windows XP.
Ook als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u in dat geval een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

Pc's & WiFi

Hoe kan kan ik gebruik maken van de pc's in De Bieb?

Als lid van De Bieb kunt u in alle vestigingen van De Bieb gratis gebruik maken van de pc’s met internettoegang en Word, Excel en PowerPoint.

Aanmelden kan met uw klantenpas (pasnummer) en het  wachtwoord dat u gebruikt om in te loggen bij Mijn menu op debieb.nl.

Tijdens de selfservice-uren kunt u gedurende één uur gebruik van de pc's maken. Verlengen kan vanaf 14:00 uur (13:00 uur in Zaandam).

Lees meer

Hoe lang kan ik gebruik maken van de pc's in De Bieb?

Tijdens de selfservice-uren kunt u gedurende één uur gebruik van de pc's maken. Verlengen kan vanaf 14:00 uur (13:00 uur in Zaandam).

Lees meer

Hoe kan kan ik gebruik maken van WiFi in De Bieb?

U heeft in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek met uw laptop, smartphone of tablet toegang tot gratis WiFi. U maakt direct verbinding met ons WiFi netwerk 'De Bieb publiek'. U heeft hiervoor geen wachtwoord nodig en Gratis WiFi is ook beschikbaar als u geen lid bent van De Bieb.

Lees meer

Reserveren & Verlengen

Hoe reserveer ik een artikel?

U kunt artikelen gratis reserveren tot maximaal vijf openstaande reserveringen. Reserveer online via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android). Met een Mini-abonnement kunt u niet reserveren.

U ontvangt gratis per mail een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu > Mijn gegevens > Berichtvoorkeuren > Reserverings(ophaal)bericht.
Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u binnen enkele dagen uw reserveringsbericht per post. Wij brengen voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen i.p.v. via de post.

Hoe weet ik of mijn reservering binnen is?

U ontvangt gratis per mail een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu > Mijn gegevens > Berichtvoorkeuren > Reserverings(ophaal)bericht.

Geen e-mailadres?

Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u binnen enkele dagen uw reserveringsbericht per post. Wij brengen sinds 1 januari 2018 voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen i.p.v. via de post.

Gratis Bibliotheek Wise-app

U kunt ook in de Bibliotheek Wise-app zien of uw reservering voor u klaar staat.

Kan ik artikelen langer lenen (uitleentermijn verlengen)?

U kunt de uitleentermijn van door u geleende artikelen* verlengen:

Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een bevestiging van de verlenging.

Verlengen van een artikel is de eerste keer gratis. Daarna betaalt u € 0,20 per verlenging, per artikel. U kunt een artikel maximaal drie keer verlengen. Voor een dvd betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld. Artikelen worden verlengd vanaf de datum waarop u ze verlengt.
In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de vierde keer verlengen. Verlengen is maximaal 3 keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • Met uw abonnement kunt u geen artikelen verlengen (Mini-abonnement).

Dubbele leentermijn

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. 6 weken i.p.v. 3 weken. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een dvd betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld.

* Artikelen die voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek aangevraagd zijn kunnen alleen aan de balie worden verlengd en alleen als de bibliotheek waar het artikel vandaan komt hiermee akkoord gaat. Ook hier geldt een maximum van 3 keer verlengen.

Waarom kan ik een artikel niet verlengen?

U kunt de door u geleende artikelen bijna altijd verlengen. In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de vierde keer verlengen. Verlengen is maximaal drie keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • Met uw abonnement kunt u geen artikelen verlengen (Mini-abonnement).

Lang lenen

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. 6 weken i.p.v. 3 weken. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een dvd betaalt u voor iedere (extra) leentermijn ook € 2,80 leengeld.

Overig

Waar kan ik terecht met vragen, klachten en suggesties?

Wij horen graag van u! U kunt uw vragen, klachten en suggesties aan ons doorgeven via het online contactformulier. U ontvangt binnen vijf werkdagen een reactie. 
Op werkdagen staan vanaf 14:00 uur de medewerkers van de klantenservice voor u klaar in onze vestigingen (bij De Bieb Zaandam vanaf 13:00 uur). 
Heeft u vragen over uw abonnement? Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn.

Hoe gaat De Bieb om met mijn persoonsgegevens?

De Bieb voor de Zaanstreek hanteert de wettelijke regels voor de bescherming van uw privacy, zoals vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De Bieb voor de Zaanstreek respecteert uw privacy en behandelt de persoonlijke informatie die u (in de bibliotheek, via de website en/of anderszins) aan ons verschaft altijd vertrouwelijk en in overeenstemming met de wettelijke regels. In onze Privacyverklaring leest u hoe wij dit doen.

Wat is de Nationale bibliotheekpas?

Met een klantenpas van De Bieb kunt u lenen bij alle andere bibliotheken in Nederland. U heeft daarvoor een geldig lidmaatschap nodig, ons Mini-abonnement en Strippenkaart zijn uitgesloten. Uw huidige Biebpas is landelijk geldig en is daarmee een Nationale Bibliotheekpas, u ontvangt dus geen nieuwe/aparte pas. Kijk voor meer informatie op nationalebibliotheekpas.nl.

Ik ben lid van een bibliotheek buiten de Zaanstreek

U kunt met de meeste abonnementen van een bibliotheek buiten de Zaanstreek lid worden van De Bieb voor de Zaanstreek. Sommige (goedkopere) abonnementen zijn uitgesloten, vraag dit na bij uw eigen bibliotheek. U betaalt eenmalig € 5 en kunt 10 artikelen voor 3 weken lenen bij De Bieb. Kijk voor meer informatie op nationalebibliotheekpas.nl.

Informatiepunt voor de Zaanstreek

Welkom! Veel informatie staat tegenwoordig op internet maar het valt niet altijd mee om het juiste antwoord te vinden. Bij het Informatiepunt krijgt u direct antwoord op uw vragen. De medewerker van het Informatiepunt help u onder andere met MijnOverheid, websites van overheid en gemeenten en e-books.