Skip to main content

Contact met De Bieb voor de Zaanstreek

Wilt u contact opnemen met de bibliotheek? Hier vindt u de verschillende contactmogelijkheden. We horen graag van u!

Telefoon

(075) 617 22 52

 

maandag t/m vrijdag
van 9:00 tot 15:00 uur

E-mail

Stuur een e-mail

 

reactie binnen 5 werkdagen


WhatsApp

(075) 617 22 52

 

maandag t/m vrijdag
van 9:00 tot 15:00 uur
reactie binnen 4 uur

Abonnement opzeggen

Stuur een e-mail

 

reactie binnen 5 werkdagen


Facebook

Naar onze Facebookpagina

 

maandag t/m vrijdag

reactie binnen 2 uur

Twitter

Naar onze Twitterpagina

 

maandag t/m vrijdag

reactie binnen 2 uur

Gratis hulp

De medewerker van ons Informatiepunt helpt u direct met o.a.

  • MijnOverheid

  • Brieven

  • Taalles in de buurt

  • E-books

  • Belasting en toeslagen

Vestigingen en openingstijden

Bibliotheek van Zaandam

Contactgegevens (hoofdlocatie)

Westzijde 170A
1506 EK Zaandam

(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 15:00 uur

Wat kan ik doen in De Bieb Zaandam?
Bereikbaarheid
  • Openbaar vervoer:
    De dichtstbijzijnde bushalte in de buurt van De Bieb Zaandam is halte Parkstraat en halte Vinkenstraat. Vanaf station Zaandam is het ongeveer 15 minuten lopen naar De Bieb. Plan je reis via www.9292.nl.
  • Parkeerplaatsen:
    De Bieb Zaandam is gevestigd in de Zaanse Chocoladefabriek. Bij de Zaanse Chocoladefabriek is betaalde parkeergelegenheid aanwezig.
    > eerste 30 minuten gratis
    > daarna € 1,50 per 30 minuten (max. € 15)
    De Zaanse Chocoladefabriek biedt geen kortingsregeling meer aan.
Toegankelijkheid

  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair
  • Lift

De bibliotheek is een openbare ruimte. Wij vragen u hier dan ook op uw eigen (waardevolle) spullen te letten. De Bieb is niet aansprakelijk voor verlies/diefstal van privé-eigendommen.

Openingstijden De Bieb Zaandam

maandag
18-11-2024
08:30 - 20:30
dinsdag
19-11-2024
08:30 - 20:30
woensdag
20-11-2024
08:30 - 20:30
donderdag
21-11-2024
08:30 - 20:30
vrijdag
22-11-2024
08:30 - 20:30
zaterdag
23-11-2024
11:00 - 15:00
zondag
24-11-2024
11:00 - 15:00

Op werkdagen is klantenservice vanaf 13:00 uur aanwezig.
Van juni t/m augustus is De Bieb Zaandam op zondag gesloten.

Aangepaste openingstijden 2024

2024

1 januari | Nieuwjaarsdag

  gesloten

31 maart | Eerste Paasdag

  gesloten

1 april | Tweede Paasdag

  gesloten

27 april | Koningsdag

  gesloten

4 mei | Dodenherdenking

  vanaf 15:00 uur gesloten

9 mei | Hemelvaartsdag

  gesloten

19 mei | Eerste Pinksterdag

  gesloten

20 mei | Tweede Pinksterdag

Juni t/m augustus

  gesloten

  zondag gesloten

5 december | Sinterklaasavond

24 december | Kerstavond

25 december | 1e Kerstdag

  vanaf 17:30 uur gesloten

  vanaf 17:30 uur gesloten

  gesloten

26 december | 2e Kerstdag

  gesloten

31 december | Oudejaarsavond

1 januari 2025 | Nieuwjaarsdag 

  vanaf 17:30 uur gesloten

  gesloten

Bibliotheek van Krommenie

Contactgegevens

Heiligeweg 170
1561 DM Krommenie

(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag 9:00 tot 15:00 uur

Wat kan ik doen in De Bieb Krommenie?
Bereikbaarheid
  • Openbaar vervoer:
    De dichtstbijzijnde bushalte in de buurt van De Bieb Krommenie is halte Armstrongbrug. Vanaf station Krommenie is het ongeveer 15 minuten lopen naar De Bieb. Plan je reis via www.9292.nl.
  • Gratis parkeren
  • Op de parkeerplaats van het winkelcentrum tegenover De Bieb is een oplaadpaal: Rosariumplein 20. 
Toegankelijkheid

  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair

De bibliotheek is een openbare ruimte. Wij vragen u hier dan ook op uw eigen (waardevolle) spullen te letten. De Bieb is niet aansprakelijk voor verlies/diefstal van privé-eigendommen.

Openingstijden De Bieb Krommenie

maandag
18-11-2024
09:00 - 20:30
dinsdag
19-11-2024
09:00 - 20:30
woensdag
20-11-2024
09:00 - 20:30
donderdag
21-11-2024
09:00 - 20:30
vrijdag
22-11-2024
09:00 - 20:30
zaterdag
23-11-2024
11:00 - 15:00
zondag
24-11-2024
gesloten

Op werkdagen is klantenservice vanaf 14:00 uur aanwezig.

Aangepaste openingstijden 2024

2024

1 januari | Nieuwjaarsdag

 gesloten

31 maart | Eerste Paasdag

 gesloten

1 april | Tweede Paasdag

 gesloten

27 april | Koningsdag

 gesloten

4 mei | Dodenherdenking

 vanaf 15:00 uur gesloten

9 mei | Hemelvaartsdag

 gesloten

19 mei | Eerste Pinksterdag

 gesloten

20 mei | Tweede Pinksterdag

 gesloten

5 december | Sinterklaasavond

 vanaf 17:30 uur gesloten

24 december | Kerstavond

 vanaf 17:30 uur gesloten

25 december | Eerste kerstdag

 gesloten

26 december | Tweede kerstdag

 gesloten

31 december | Oudjaarsavond

 vanaf 17:30 uur gesloten

1 januari 2025 | Nieuwjaarsdag

 gesloten

Bibliotheek van Wormer

Contactgegevens

Faunastraat 68
1531 WH Wormer

(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag 9:00 tot 15:00 uur

Wat kan ik doen in De Bieb Wormer?
Bereikbaarheid

  • Openbaar vervoer:
    De dichtstbijzijnde bushalte in de buurt van De Bieb Wormer is halte Talingstraat. Plan je reis via www.9292.nl
  • Gratis parkeren
Toegankelijkheid

  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair

De bibliotheek is een openbare ruimte. Wij vragen u hier dan ook op uw eigen (waardevolle) spullen te letten. De Bieb is niet aansprakelijk voor verlies/diefstal van privé-eigendommen.

Openingstijden De Bieb Wormer

maandag
18-11-2024
09:00 - 18:00
dinsdag
19-11-2024
09:00 - 18:00
woensdag
20-11-2024
09:00 - 18:00
donderdag
21-11-2024
09:00 - 20:30
vrijdag
22-11-2024
09:00 - 18:00
zaterdag
23-11-2024
11:00 - 15:00
zondag
24-11-2024
gesloten

Op werkdagen is klantenservice vanaf 14:00 uur aanwezig.

Aangepaste openingstijden 2024

2024

1 januari | Nieuwjaarsdag

 gesloten

31 maart | Eerste Paasdag

 gesloten

1 april | Tweede Paasdag

 gesloten

27 april | Koningsdag

 gesloten

4 mei | Dodenherdenking

 vanaf 15:00 uur gesloten

9 mei | Hemelvaartsdag

 gesloten

19 mei | Eerste Pinksterdag

 gesloten

20 mei | Tweede Pinksterdag

 gesloten

5 december | Sinterklaasavond

 vanaf 17:30 uur gesloten

24 december | Kerstavond

 vanaf 17:30 uur gesloten

25 december | Eerste kerstdag

 gesloten

26 december | Tweede kerstdag

 gesloten

31 december | Oudjaarsavond

 vanaf 17:30 uur gesloten

1 januari 2025 | Nieuwjaarsdag

 gesloten

Bibliotheek van Oostzaan

Contactgegevens

Kerkbuurt 6
1511 BD Oostzaan

(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag 9:00 tot 15:00 uur

Wat kan ik doen in De Bieb Oostzaan?
Bereikbaarheid
  • Openbaar vervoer: 
    De dichtsbijzijnde bushalte in de buurt van De Bieb Oostzaan is halte De Kunstgreep. Plan je reis via www.9292.nl
Toegankelijkheid
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair

De bibliotheek is een openbare ruimte. Wij vragen u hier dan ook op uw eigen (waardevolle) spullen te letten. De Bieb is niet aansprakelijk voor verlies/diefstal van privé-eigendommen.

Openingstijden De Bieb Oostzaan

maandag
18-11-2024
11:00 - 14:00
dinsdag
19-11-2024
11:00 - 14:00
woensdag
20-11-2024
11:00 - 14:00
donderdag
21-11-2024
11:00 - 14:00
vrijdag
22-11-2024
gesloten
zaterdag
23-11-2024
gesloten
zondag
24-11-2024
gesloten

Er is geen personeel aanwezig.

Aangepaste openingstijden 2024

2024

1 januari | Nieuwjaarsdag

 gesloten

31 maart | Eerste Paasdag

 gesloten

1 april | Tweede Paasdag

 gesloten

27 april | Koningsdag

 gesloten

4 mei | Dodenherdenking

 gesloten

9 mei | Hemelvaartsdag

 gesloten

19 mei | Eerste Pinksterdag

 gesloten

20 mei | Tweede Pinksterdag

 gesloten

5 december | Sinterklaasavond

 vanaf 14:00 uur gesloten

24 december | Kerstavond

 vanaf 14:00 uur gesloten

25 december | Eerste kerstdag

 gesloten

26 december | Tweede kerstdag

 gesloten

31 december | Oudjaarsavond

 vanaf 14:00 uur gesloten

1 januari 2025 | Nieuwjaarsdag

 gesloten

Apps van De Bieb

online Bibliotheek-app

Leen 24/7 duizenden e-books én luisterboeken bij de online Bibliotheek. Gratis bij een jaar- of Jeugdabonnement van De Bieb. Van romans tot thrillers, van non-fictie tot jeugd- en kinderboeken.
Extra veel leesplezier!

Bibliotheek Wise-app

Regel met de gratis Bibliotheek Wise-app uw bibliotheekzaken wanneer u maar wilt!

  • verlengen
  • reserveren
  • zoeken in de catalogus
  • ...en meer.

U kunt via deze app ook eenvoudig voor iemand anders verlengen.

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over De Bieb voor de Zaanstreek? Kijk dan bij de veelgestelde vragen of uw vraag erbij staat. Kunt u geen antwoord vinden? Dan helpt onze klantenservice u graag verder.

FAQ Inlogproblemen Wise

   Abonnement

Uit welke abonnementen kan ik kiezen?

Kies voor het abonnement dat bij ú past. We hebben naast betaalde (jaar)abonnementen een gratis Mini-abonnement en speciaal voor mensen met een minimuminkomen het Budgetabonnement. Iedereen jonger dan 18 jaar krijgt een gratis Jeugdabonnement.

Bekijk alle abonnementen

Hoe kan ik lid worden van De Bieb?

Welkom! U kunt lid worden bij de klantenservice in onze vestigingen op vertoon van een geldig legitimatiebewijs (uitgezonderd De Bieb Oostzaan, daar is geen personeel aanwezig.). 

U ontvangt bij inschrijving direct een klantenpas die u in alle vestigingen van De Bieb kunt gebruiken. U betaalt eenmalig € 3,50 inschrijfkosten (€ 5 voor gastlenen). U kunt zich ook online inschrijven. Het abonnement van uw keuze kunt u direct afrekenen met iDEAL.

Lidmaatschap kinderen jonger dan 14 jaar

Als u uw kind van jonger dan 14 jaar lid wilt maken dan moet u als ouder toestemming geven voor het lidmaatschap. U doet dit door uw legitimatie te laten zien bij het ophalen van het pasje in een van onze vestigingen (uitgezonderd de vestiging Oostzaan). 
Kinderen van 14 tot en met 17 jaar zijn ook gratis lid maar hoeven geen formulier in te vullen.
Waarom heb ik nu ik 18 jaar ben geworden een Mini-abonnement gekregen?

Je hebt totdat je 18 wordt een gratis Jeugdabonnement op De Bieb. Zodra je 18 jaar bent geworden krijg je standaard een gratis Mini-abonnement waarmee je gratis één artikel per kalendermaand kunt lenen.

Wil je liever een ander abonnement? Dat kan natuurlijk! Je kunt eenvoudig overstappen bij de klantenservice in een van onze vestigingen of door een bericht te sturen via ons contactformulier. Het overzicht van de abonnementen van De Bieb kun je online bekijken en we adviseren je graag bij je keuze.

Hoe kan ik mijn abonnement wijzigen?

U kunt op elk moment uw abonnement omzetten in een ander abonnement. Het door u gewenste abonnement kunt u eenvoudig doorgeven via ons contactformulier. Vermeld hierbij altijd uw geboortedatum.
U kunt ook bellen naar (075) 617 22 52 (op werkdagen van 9:00 tot 15:00 uur) of tijdens de bemande uren langsgaan bij de klantenservice in De Bieb Zaandam (na 13:00 uur), Krommenie of Wormer (na 14:00 uur). Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn!

Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

U kunt op elk moment uw abonnement opzeggen of omzetten in een ander abonnement. Zegt u het abonnement binnen een jaar op? Dan betalen wij geen lidmaatschapskosten terug. Opzeggingen gaan in op de eerste dag van de tweede kalendermaand na de opzegging. Bijvoorbeeld: een opzegging in de maand april, gaat in op 1 juni. 

Uw abonnement kan pas worden beëindigd als u alle artikelen heeft ingeleverd en alle openstaande bedragen heeft voldaan.
U kunt uw opzegging eenvoudig doorgeven via ons contactformulier, telefonisch (op werkdagen van 9:00 tot 15:00 uur) of bij de klantenservice in De Bieb Zaandam (na 13:00 uur), Krommenie of Wormer (na 14:00 uur). Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn!

Bij opzegging wordt het niet gebruikte abonnementsgeld en het niet gebruikte tegoed eerst verrekend met openstaande registraties. Als het bedrag dat overblijft 5 euro of meer bedraagt, wordt dit aan u terugbetaald.

Overstappen op gratis Mini-abonnement

In plaats van op te zeggen kunt u uw abonnement ook laten omzetten naar een gratis Mini-abonnement. U behoudt daarmee uw pas, maar betaalt niets meer voor uw abonnement. Wel kunt u nog steeds één artikel per maand lenen voor een periode van twee weken. Ook kunt u de pas blijven gebruiken om in te loggen op onze pc's en voor toilet bezoek.
Een Mini-abonnement kan op elk moment zonder extra inschrijfkosten weer worden opgewaardeerd naar een ander abonnement.

   Betalen

Hoe kan ik mijn IBAN wijzigen of doorgeven?

U kunt uw (gewijzigde) IBAN aan ons doorgeven via ons contactformulier. Wij verwerken dan uw IBAN in onze administratie en sturen u een (nieuwe) ‘Doorlopende SEPA machtiging’. Vermeld in het bericht altijd uw:

  • pasnummer
  • volledige naam
  • adres en woonplaats
  • geboortedatum
  • oude IBAN
  • nieuwe IBAN
Hoe kan ik telaatgeld/leengeld/printjes betalen?

Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld/leengeld/printjes betalen bij De Bieb:

  • Met PIN bij de betaalautomaat (denk aan uw klantenpas).
  • Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie (denk aan uw klantenpas).
  • Met iDEAL vanaf € 3.
    Zie voor meer informatie vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Uw abonnement betaalt u via automatische incasso.

Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Als u gebruik maakt van internetbankieren bij Rabobank, ABN AMRO, ASN Bank, Fortis, Friesland Bank, ING, SNS Bank of SNS Regio Bank, kunt u met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van uw eigen bank.
U kunt uw betalingen bij De Bieb vanaf € 3 voldoen met iDEAL.

Stap 1. Log in bij Mijn menu.

Stap 2. Kies voor Details financiële posten.

Stap 3. Selecteer de openstaande bedragen die u wilt voldoen en klik op de knop Betalen via iDEAL.

Stap 4. Kies vervolgens uw bank. U komt nu op de iDEAL pagina van uw bank waar u de betaling kunt regelen.

Wat is het IBAN van De Bieb?

Het IBAN van De Bieb voor de Zaanstreek is: NL07 RABO 0394 9243 71

Vermeld altijd uw pasnummer bij uw betaling.

   Bibliotheek Wise-app

Wat kan ik met de Bibliotheek Wise-app?

U kunt met de gratis Bibliotheek Wise-app eenvoudig uw bibliotheekzaken regelen waar en wanneer u maar wilt!

  • Verlengen
  • Reserveren
  • Zoeken in de catalogus
  • Aanwinsten bekijken
  • Uw gegevens beheren.

U kunt via deze app ook voor iemand anders (bijvoorbeeld uw kinderen) verlengen.

Lees meer

Hoe kan ik inloggen bij de Bibliotheek Wise-app?

U kunt inloggen bij de gratis Bibliotheek Wise-app met uw  pasnummer/gebruikersnaam en het wachtwoord voor Mijn menu.

Klik in de app op Wachtwoord kwijt? om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Kan ik accounts koppelen in de Bibliotheek Wise-app?

Ja, u kunt via de app ook voor iemand anders (bijv. uw kinderen) artikelen verlengen óf iemand anders toestemming geven om voor u te verlengen. U stelt één keer per persoon de machtiging in en in de toekomst kunt u artikelen voor of door een ander (laten) verlengen zonder steeds opnieuw te hoeven inloggen.

   Klantenpas

Wat moet ik doen als ik mijn klantenpas kwijt/verloren ben?

Blokkeer zo snel mogelijk uw klantenpas als u deze kwijt/verloren bent. U kunt uw pas zelf blokkeren op onze website door in te loggen bij 'Mijn menu'. Kies de optie: 'Klantenpas vermist melden'.
U kunt ook uw pas laten blokkeren door ons te mailen via het contactformulier, te bellen of een WhatsApp bericht te sturen naar (075) 617 22 52 (op werkdagen tussen tussen 9:00 en 15:00 uur).

Hoe vraag ik een nieuwe klantenpas aan?

U kunt op vertoon van geldige legitimatie tijdens normale openingsuren in een van onze vestigingen een nieuwe klantenpas aanvragen. Dit kost € 3,50.

   Lenen & Inleveren

Het lijkt alsof er minder boeken zijn. Is dat zo?

Nee, er staat dezelfde collectie als voorheen. Wij hebben wel om ruimte te creëren meer boeken in een kast gezet. Daardoor hebben wij kasten weg kunnen halen.

Hoeveel artikelen mag ik lenen en voor hoe lang?

Het aantal artikelen dat u kunt lenen en de uitleentermijn hangt af van uw abonnement. Bekijk een overzicht van onze abonnementen.

Verlengen

U kunt de uitleentermijn van door u geleende artikelen* verlengen:

Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een ‘Bevestiging van verlenging’ met informatie omtrent de verlenging.

Kosten voor verlengen

Verlengen van een artikel is de eerste keer gratis. Daarna betaalt u € 0,20 per verlenging, per artikel. Artikelen worden verlengd vanaf de datum waarop u ze verlengt en u kunt een artikel maximaal 4 keer verlengen.

* Artikelen die voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek aangevraagd zijn kunnen niet verlengd worden.

Verlengen niet mogelijk

In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
  • Het artikel is voor u aangevraagd bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek.
Kan ik lenen als ik mijn pas op mijn smartphone heb staan?

Ja, u kunt in De Bieb Zaandam en Krommenie lenen als u de barcode van uw klantenpas heeft opgeslagen in een app voor klantenpassen.
De uitleenbalies en betaalautomaat in De Bieb Zaandam en Krommenie zijn voorzien van een een barcodescanner waarmee u uw klantenpas kunt scannen.

Kan ik een herinnering krijgen wanneer de uitleentermijn afloopt?

Ja, u kunt u aanmelden voor onze gratis Inleverattendering. Enkele dagen voordat de uitleentermijn van de door u geleende artikelen afloopt krijgt u een mail van ons. U heeft dan nog de tijd om de artikelen terug te brengen of om de uitleentermijn te verlengen*.

Inleverattendering ontvangen

Stap 1. Log in bij Mijn menu of de Bibliotheek Wise-app.
Stap 2. Ga naar Berichtvoorkeuren.
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Inleverattentie.

De Inleverattendering is een gratis service. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.

* U kunt de door u geleende artikelen bijna altijd verlengen. In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas. 
    U kunt met iDEAL betalen in Mijn menu. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
  • Het is een artikel van een bibliotheek buiten de Zaanstreek.
Kan ik een artikel lenen dat De Bieb niet in de collectie heeft?

Ja, u kunt artikelen aanvragen bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek. U betaalt € 5 per externe aanvraag en een aanvraag bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek kan niet worden geannuleerd.
Vraag een titel online aan via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android).

Houd u er rekening mee dat bibliotheken in Nederland vanwege de situatie rond corona een beperkte dienstverlening aanbieden. Dit kan van invloed zijn op externe aanvragen. We kunnen dan ook niet garanderen dat de door u gewenste titel beschikbaar is en hopen op uw begrip in deze.

Aanvragen niet mogelijk

U kunt in de volgende gevallen geen externe aanvraag doen:

  • U heeft al 5 reserveringen openstaan.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas. 
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
Waar kan ik speelleermaterialen inleveren?

U kunt speelleermaterialen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek behalve in De Bieb Oostzaan.

Heb ik mijn pas nodig als ik artikelen wil inleveren?

Nee, u heeft geen klantenpas nodig om de door u geleende artikelen in te kunnen leveren. Om een artikel te lenen heeft u wel altijd een pas nodig.

Kan ik artikelen inleveren bij een andere vestiging van De Bieb?

Ja, u kunt de artikelen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek behalve in De Bieb Oostzaan.

Artikelen geleend bij de BiebBus

In de BiebBussen kunnen alleen artikelen worden ingeleverd die geleend zijn bij de BiebBus.

Wat kost het als ik te laat ben met inleveren?

Wij brengen kosten in rekening voor geleende artikelen die niet binnen de gestelde uitleentermijn worden teruggebracht. 

Artikelen  Telaatgeld per dag  Maximum telaatgeld
(luister)boeken  € 0,10  € 3
tijdschriften  € 0,10  € 3
speelleermaterialen  € 0,10  € 3
cd-roms  € 0,20  € 6
e-books  geen telaatgeld  geen telaatgeld

Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld en/of leengeld betalen bij De Bieb:

  • Met PIN bij de betaalautomaat.
  • Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie.
  • Met iDEAL vanaf € 3.
    Zie voor meer informatie vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

   Mijn menu

Wat kan ik doen in Mijn menu?

In Mijn menu kunt u het volgende bekijken en aanpassen:

Wat heb ik thuis

  • Overzicht bekijken van de artikelen die u op dat moment leent.
  • De uitleentermijn van de door u geleende artikelen verlengen.

Mijn reserveringen

  • Overzicht van de door u gereserveerde artikelen.
  • Reserveringen uit de collectie van De Bieb annuleren zolang deze nog niet verwerkt zijn.
  • Wanneer u uw reservering niet ophaalt of als u deze niet tijdig annuleert brengen wij € 1,00 in rekening (Jeugdabonnementen uitgezonderd).
  • Externe aanvragen bij bibliotheken buiten de Zaanstreek kunnen niet worden geannuleerd.

Mijn gegevens

  • Overzicht van uw gegevens zoals deze bij De Bieb bekend zijn bekijken.
  • Uw inloggegevens en adresgegevens wijzigen.
  • Uw e-mailadres invoeren/wijzigen.

Details financiële posten

  • Overzicht van de bedragen die nog open staan voor betaling.
  • Direct betalen met iDEAL vanaf € 3.
  • Strippen aanschaffen voor Strippenkaartabonnement.

Recent betaalde posten

  • Overzicht bekijken van de betalingen die u onlangs heeft gedaan.

Berichtvoorkeuren

Uzelf aanmelden voor de gratis:

  • Inleverattentie. E-mail wanneer de uitleentermijn van de door u geleende artikelen bijna is afgelopen.
  • Reserverings(ophaal)bericht. E-mail zodra uw reservering klaarstaat.
  • Aanwinstenmail: E-mail zodra er nieuwe artikelen in de collectie zijn opgenomen. U kunt aangeven van welke genre's/artikelen u op de hoogte wenst te blijven.

MuziekWeb

  • Bestel hier uw cd's of muziek-dvd's.

Overige zaken

  • Uw gegevens wijzigen
  • Inbox met berichten van De Bieb.
  • Uw klantenpas vermist melden (blokkeren).
  • Verlanglijst aanmaken met titels die u nog wilt lezen, zien of beluisteren.
  • Persoonlijk advies.
Hoe kan ik inloggen bij Mijn menu?

U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer (of gebruikersnaam) en wachtwoord nodig. Het pasnummer vindt u op uw klantenpas en begint met 750. 

Gebruikersnaam

Wist u dat u ook een gebruikersnaam in kunt stellen? Dan heeft u niet langer uw pasnummer nodig om in te loggen, wel zo handig! Uw gebruikersnaam kunt u in Mijn menu instellen bij Mijn gegevens.

Wat moet ik doen als ik niet kan inloggen?

U heeft om in te loggen bij Mijn menu uw pasnummer/zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Het pasnummer vindt u op de klantenpas en begint met '750'.

Wachtwoord of gebruikersnaam vergeten? Vraag deze dan opnieuw aan.

U kunt nadat u bent ingelogd bij Mijn menu een zelfgekozen wachtwoord (en gebruikersnaam) instellen. Uw wachtwoord voor Mijn menu moet bestaan uit:

  • een aaneengesloten reeks van 8 of meer tekens
  • ten minste 1 hoofdletter
  • ten minste 1 kleine letter
  • ten minste 1 cijfer
  • ten minste 1 teken ! @ $ % ^* ( ) < > ?
    Let op! Gebruik géén spatie tab & # |

Nieuw wachtwoord werkt niet

Heeft u een nieuw wachtwoord ingesteld voor Mijn menu maar kunt u hiermee niet inloggen? Dan kan het zijn dat u de cookies in uw browser/cookies op uw pc/tablet een keer moet verwijderen. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit doet:

Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Google Chrome? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Microsoft Edge of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestricties zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op geen van de browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.

Internet Explorer of Windows XP

Gebruikt u Internet Explorer of Windows XP? Dan kan het voorkomen dat onze website niet (goed) functioneert. Omdat Microsoft in 2022 stopt met Internet Explorer en in 2014 al was gestopt met Windows XP worden deze browsers niet langer ondersteund. Microsoft adviseert gebruikers om over te stappen op Microsoft Edge.

Meer informatie over Internet Explorer

Verouderde webbrowser

Als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd maar kan niet inloggen?

Als u niet kunt inloggen met uw nieuwe wachtwoord dan kan het zijn dat u de cookies in uw browser/cookies op uw pc/tablet een keer moet verwijderen. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit kunt doen:

Lukt het niet om in te loggen via bijvoorbeeld Google Chrome? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Microsoft Edge of Firefox. Het kan zijn dat er browserrestricties zijn waardoor inloggen niet lukt. Werkt inloggen op geen van de browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.

Internet Explorer of Windows XP

Gebruikt u Internet Explorer of Windows XP? Dan kan het voorkomen dat onze website nit (goed) functioneert. Omdat Microsoft in 2022 stopt met Internet Explorer en in 2014 al was gestopt met Windows XP worden deze browsers niet langer ondersteund. Microsoft adviseert gebruikers om over te stappen op Microsoft Edge.

Meer informatie over Internet Explorer

Verouderde webbrowser

Als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Waarom zie ik niet al mijn gegevens?

Als u niet al uw gegevens kunt zien in Mijn menu dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw apparaat automatisch een oudere versie van de website wordt geladen. U kunt dan de cookies verwijderen. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit doet:

Toont een browser, bijvoorbeeld Google Chrome, niet al uw gegevens? Probeer dan een andere browser zoals bijvoorbeeld Microsoft Edge of Firefox. Werkt de site niet naar behoren op verschillende browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.

Openstaand bedrag € 5 of meer

Uw pas wordt geblokkeerd als het openstaande bedrag op uw pas  € 5 of hoger is. Bij een geblokeerde pas worden minder gegevens in Mijn menu getoond. U ziet de melding 'Uw privé-functies zijn beperkt: er zijn nog financiële verplichtingen.'
Deze blokkering vervalt zodra het openstaande bedrag minder dan € 5 is.

Internet Explorer of Windows XP

Gebruikt u Internet Explorer of Windows XP? Dan kan het voorkomen dat onze website niet (goed) functioneert. Omdat Microsoft in 2022 stopt met Internet Explorer en in 2014 al was gestopt met Windows XP worden deze browsers niet langer ondersteund. Microsoft adviseert gebruikers om over te stappen op Microsoft Edge.

Meer informatie over Internet Explorer

Verouderde webbrowser

Als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

Waarom kan ik niet verlengen/reserveren?

Als u niet kunt verlengen/reserveren via Mijn menu dan kan het zijn dat via de browser/cookies op uw apparaat automatisch een oudere versie van de website wordt geladen. U kunt dan de cookies verwijderen. Klik op de betreffende browser om te zien hoe u dit doet:

Werkt de site niet naar behoren op verschillende browsers, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vermeld daarbij a.u.b. ook uw webbrowser, de versie en het apparaat dat u gebruikt.

Openstaand bedrag € 5 of meer

Uw pas wordt geblokkeerd als het openstaande bedrag op uw pas  € 5 of hoger is. Bij een geblokeerde pas worden minder gegevens in Mijn menu getoond. U ziet de melding 'Uw privé-functies zijn beperkt: er zijn nog financiële verplichtingen.'
Deze blokkering vervalt zodra het openstaande bedrag minder dan € 5 is.

Internet Explorer of Windows XP

Gebruikt u Internet Explorer of Windows XP? Dan kan het voorkomen dat onze website niet (goed) functioneert. Omdat Microsoft in 2022 stopt met Internet Explorer en in 2014 al was gestopt met Windows XP worden deze browsers niet langer ondersteund. Microsoft adviseert gebruikers om over te stappen op Microsoft Edge.
Meer informatie over stop Internet Explorer

Verouderde webbrowser

Als u een verouderde versie van uw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome) gebruikt functioneert onze website niet goed of ziet deze er niet uit zoals bedoeld. Ook is het gebruiken van een oude browser niet veilig. Wij adviseren u een nieuwe versie van de webbrowser te installeren of een andere webbrowser te gebruiken.

   Reserveren & Verlengen

Hoe reserveer ik een artikel uit de collectie van De Bieb?
U kunt artikelen uit de collectie van De Bieb gratis reserveren tot maximaal 5 openstaande reserveringen. U kunt op de volgende manieren artikelen reserveren:
  • Via de catalogus op onze website debieb.nl.
    U kunt een artikel reserveren door de gewenste titel op te zoeken via de catalogus op onze website debieb.nl en dan op de blauwe knop ‘Reserveer’ te klikken.
  • Via ‘Mijn menu’ op debieb.nl.
    U kunt vanuit ‘Mijn menu’ klikken op het tabblad ‘Persoonlijk advies’ om een titel te selecteren en direct te reserveren. U kunt daarna in ‘Mijn menu’ onder het kopje ‘Mijn reserveringen’ uw gemaakte reserveringen zien.
  • Via de Bibliotheek Wise-app.
    U kunt een artikel reserveren door de gewenste titel op te zoeken via de Bibliotheek Wise-app via het tabblad ‘Bibliotheek’ de gewenste titel op te zoeken en op de oranje knop ‘Reserveer’ te klikken.

Reservering ophalen

U ontvangt per mail een bericht zodra uw reserverling klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu.
Stap 1. Log in bij Mijn menu (rechtsboven op onze website).
Stap 2. Ga naar Mijn gegevens en klik op Berichtvoorkeuren (met keuze). 
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Reserverings(ophaal)bericht.

Geen e-mailadres?

Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u uw reserveringsophaalbericht per post. Wij brengen voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen in plaats van via de post.

Reserveren niet mogelijk

U kunt in de volgende gevallen artikelen niet reserveren:

  • U heeft al 5 reserveringen openstaan.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
  • Het artikel is alleen in De Bieb Oostzaan aanwezig.
    Daar is geen personeel (meer) aanwezig om reserveringen te verwerken.
Kan ik een artikel reserveren bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek?

Ja, u kunt artikelen reserveren bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek.

Reserveren bij een bibliotheek in Noord of Zuid-Holland (OBA uitgezonderd)

U betaalt € 1 per externe aanvraag en een aanvraag bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek kan niet worden geannuleerd.
Reserveer online via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android).

Reserveren bij een bibliotheek uit een andere provincie of de OBA

U betaalt € 3,50 per externe aanvraag en een aanvraag bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek kan niet worden geannuleerd.
Reserveer online via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android).

Wij zijn voor deze dienst afhankelijk van andere bibliotheken in Nederland. Helaas kunnen we niet garanderen dat de door u gewenste titel (op korte termijn) beschikbaar is en hopen op uw begrip in deze.

Reservering ophalen

U ontvangt gratis per mail een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu.
Stap 1. Log in bij Mijn menu (rechtsboven op onze website).
Stap 2. Ga naar Berichtvoorkeuren.
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Reserverings(ophaal)bericht.

Geen e-mailadres?

Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u uw reserveringsophaalbericht per post. Wij brengen voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen in plaats van via de post.

Reserveren niet mogelijk

U kunt in de volgende gevallen artikelen niet reserveren:

  • U heeft al 5 reserveringen openstaan.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
Waarom kan ik een artikel niet reserveren?

U kunt in de volgende gevallen artikelen niet reserveren:

  • U heeft al 5 reserveringen openstaan.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas. 
  • U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
  • Het artikel is alleen in De Bieb Oostzaan aanwezig.
    Hier is geen personeel (meer) aanwezig om reserveringen te verwerken.
  • De vestigingen van De Bieb zijn gesloten. Kijk op debieb.nl/corona voor meer informatie.

Lang lenen

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. 6 weken i.p.v. 3 weken. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een dvd betaalt u voor iedere (extra) leentermijn ook € 2,80 leengeld.

Hoe weet ik of mijn reservering binnen is?

U ontvangt gratis per mail een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door via ons contactformulier of via Mijn menu.

Stap 1. Log in bij Mijn menu of de Bibliotheek Wise-app.
Stap 2. Ga naar Berichtvoorkeuren.
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Reserverings(ophaal)bericht.

 Vanaf 1 mei 2022 gelden voor alle abonnementen (behalve het Jeugdabonnement) nieuwe voorwaarden voor deze service: wanneer u uw reservering niet ophaalt of als u deze niet tijdig annuleert brengen wij € 1,00 per artikel in rekening. Lees meer 

Geen e-mailadres?

Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u uw reserveringsophaalbericht per post. Wij brengen voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen in plaats van via de post.

Gratis Bibliotheek Wise-app

U kunt ook in de gratis Bibliotheek Wise-app zien of uw reservering voor u klaar staat.

Hoe annuleer of pauzeer ik een reservering?

Annuleren 
U kunt uw reservering annuleren zolang het bericht ‘Binnengekomen reservering' niet is verzonden.

Stap 1. Log in bij Mijn menu of de Bibliotheek Wise-app.
Stap 2. Ga naar 'Mijn Reserveringen'.
Stap 3. Klik op button 'Annuleren'.
Stap 4. Bevestig de annuleren via de button 'Reservering annuleren'.

Wanneer u uw reservering niet ophaalt of als u deze niet tijdig annuleert brengen wij € 1,00 per artikel in rekening (Jeugdabonnementen uitgezonderd).

Pauzeren
U kunt een openstaande reservering pauzeren zolang u geen bericht van De Bieb heeft ontvangen dat reservering voor u klaar staat. Met deze mogelijkheid kunt u een reservering pauzeren als u een artikel voor een bepaalde tijd niet kunt ophalen (bijv. door vakantie). Door deze optie te selecteren verliest u niet uw plaats in de wachtrij. Pauzeren kan eenvoudig in Mijn menu via de website of de Bibliotheek Wise-app. 

Stap 1. Ga naar Mijn Menu en klik op 'Mijn reserveringen'. 
Stap 2. Klik op de knop 'Wijzigen' naast de reservering.
Stap 3. Klik op de tegel 'STEL EEN START- EN STOPDATUM IN'.
Stap 4. Vul de gewenste data in: van wanneer tot wanneer moet de reservering worden gepauzeerd?
Stap 5. Klik op ‘Wijzigen’.

In het overzicht met reserveringen wordt getoond wanneer de reservering actief is. Wilt u de reservering eerder hervatten of wijzigen, selecteerd dan de reservering en klik op 'Wijzigen'. 

Kan ik artikelen langer lenen (uitleentermijn verlengen)?

Ja, u kunt de uitleentermijn van door u geleende artikelen verlengen*. U kunt zelf verlengen:

  • via Mijn menu op debieb.nl (u kunt rechtsboven op de site inloggen). Kijk bij 'Wat heb ik thuis';
  • met de gratis Bibliotheek Wise-app voor uw tablet of smartphone (iOS/Android). Kijk bij 'Wat heb ik thuis';
  • bij de uitleenbalie in een van onze vestigingen.

Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een ‘Bevestiging van verlenging’ met informatie omtrent de verlenging.

Kosten voor verlengen

Verlengen van een artikel is de eerste keer gratis. Daarna betaalt u € 0,20 per verlenging, per artikel. Artikelen worden verlengd vanaf de datum waarop u ze verlengt en u kunt een artikel maximaal 4 keer verlengen.

* Artikelen die voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek aangevraagd zijn kunnen niet verlengd worden.

Verlengen niet mogelijk

In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
  • Het artikel is voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek aangevraagd.

Dubbele leentermijn

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. 6 weken i.p.v. 3 weken. Per artikel betaalt u € 0,20. Voor een dvd betaalt u voor iedere (extra) leentermijn € 2,80 leengeld.

Waarom kan ik een artikel niet verlengen?

U kunt de door u geleende artikelen bijna altijd verlengen. In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
    U kunt met iDEAL betalen in Mijn menu. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
  • Het is een artikel van een bibliotheek buiten de Zaanstreek.

Lang lenen

Het is mogelijk om via 'Lang lenen' een dubbele uitleentermijn te kopen. U voorkomt daarmee dat het door u geleende artikel door iemand anders kan worden gereserveerd. U heeft dan gegarandeerd bijv. 6 weken i.p.v. 3 weken. Per artikel betaalt u € 0,20. 

   Pc's & wifi

Hoe kan kan ik gebruikmaken van de pc's in De Bieb?

Als lid van De Bieb kunt u in alle vestigingen van De Bieb gratis gebruikmaken van de pc’s met internettoegang en Word, Excel en PowerPoint.
Aanmelden kan met uw klantenpas (pasnummer) en het  wachtwoord dat u gebruikt om in te loggen bij Mijn menu op debieb.nl.

Tijdens de selfservice-uren kunt u gedurende één uur gebruik van de pc's maken. Verlengen kan vanaf 12:00 uur.

Lees meer

Hoe lang kan ik gebruikmaken van de pc's in De Bieb?

Tijdens de selfservice-uren kunt u gedurende 3 uur gebruikmaken van de pc's. Verlengen kan zodra de klantenservice aanwezig is.
Met een Internetabonnement kunt u minimaal 6 uur per dag internetten.

Lees meer

Kan ik printen in De Bieb?

Ja, u kunt in zwart/wit en kleur printen in De Bieb Zaandam, Krommenie en Wormer. U kunt ook vanuit huis/vanaf uw eigen apparaat een printopdracht geven.

Lees meer

Hoe kan kan ik gebruikmaken van wifi in De Bieb?

U heeft in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek met uw laptop, smartphone of tablet toegang tot gratis wifi. U maakt direct verbinding met ons wifi-netwerk 'De Bieb publiek'. U heeft hiervoor geen wachtwoord nodig en gratis wifi is ook beschikbaar als u geen lid bent van De Bieb.

Lees meer

  Overig

Waar kan ik terecht met vragen, klachten en suggesties?

Wij horen graag van u. U kunt uw vragen, klachten en suggesties aan ons doorgeven via het online contactformulier. Binnen vijf werkdagen ontvangt u een reactie. 
U kunt ook bellen of een WhatsApp bericht sturen naar (075) 617 22 52. Op werkdagen zijn wij tussen 9:00 en 15:00 uur bereikbaar.
Heeft u vragen over uw abonnement? Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn.

Hoe gaat De Bieb om met mijn persoonsgegevens?

De Bieb voor de Zaanstreek hanteert de wettelijke regels voor de bescherming van uw privacy, zoals vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De Bieb voor de Zaanstreek respecteert uw privacy en behandelt de persoonlijke informatie die u (in de bibliotheek, via de website en/of anderszins) aan ons verschaft altijd vertrouwelijk en in overeenstemming met de wettelijke regels. In onze Privacyverklaring leest u hoe wij dit doen.

Wat is gastlenen?

Met een klantenpas van De Bieb voor de Zaanstreek kunt u lenen bij andere bibliotheken in Nederland. U heeft daarvoor een geldig abonnement nodig, ons Mini-abonnement en de Strippenkaart zijn uitgesloten. Uw huidige Biebpas is landelijk geldig en u ontvangt dus geen nieuwe/aparte pas. Vraag naar de voorwaarden bij de gastbibliotheek.

Ik ben lid van een bibliotheek in Noord of Zuid-Holland (OBA uitgezonderd) 

Heeft u een abonnement bij een bibliotheek in Noord of Zuid-Holland? Dan kunt u met de pas van uw eigen bibliotheek lenen bij De Bieb voor de Zaanstreek. Abonnementen van de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) zijn uitgesloten.

Ik ben lid van een bibliotheek buiten Noord en Zuid-Holland of de OBA

Bent u lid van een bibliotheek in een andere provincie of van de OBA? Met de meeste abonnementen van een andere bibliotheek kunt u lid worden van De Bieb voor de Zaanstreek. Sommige (goedkopere) abonnementen zijn uitgesloten, vraag dit na bij uw eigen bibliotheek. U betaalt bij ons eenmalig € 5 voor gastlenen en u kunt 10 artikelen voor 3 weken lenen bij De Bieb.